Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nowa podstawą programową) muszą odbywać się takie zajęcia uzupełniajace, jak zajęcia artystyczne lub ekonomia w praktyce lub inne? Rozumiem, że uczeń jest zobowiazany do wyboru od 2 do 4 przedmiotów na poziomie rozszerzonym i jeżeli wybiera np. historię, to musi realizować przedmiot uzupełniający, tj. przyrodę, a jeżeli wybierze np. biologię, to realizuje przedmiot uzupełniający, czyli historię i społeczeństwo. Moje pytanie dotyczy pozostałych przedmiotów uzupełniających - czy szkoła ma obowiązek zaproponowania innych zajęć uzupełniających oprócz przyrody i historii i społeczeństwa?
Szkoła powinna oczywiście przygotować szerszą ofertę zajęć uzupełniających, ponieważ z pewnością nie każdy uczeń wybierze spośród przedmiotów w zakresie rozszerzonym historię i przedmiot przyrodniczy.
Stanowisko takie prezentuje również Ośrodek Rozwoju Edukacji prowadzony przez Ministra Edukacji Narodowej:
"Jeśli uczeń realizuje w zakresie rozszerzonym historię i przynajmniej jeden przedmiot przyrodniczy - nie jest zobowiązany do realizacji żadnego przedmiotu uzupełniającego (ale może go realizować, jeśli dyrektor szkoły uzna, że jest to właściwe).
W szkole mogą też być nauczane inne przedmioty uzupełniające: zajęcia artystyczne i ekonomia w praktyce oraz przedmioty dla których nie ustalono podstawy programowej. "
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na początku roku szkolnego 2010/2011 przyjęłam do klasy II szkoły podstawowej dzieci obcokrajowców nie znających języka polskiego. Chłopiec uczęszczał we Włoszech do klasy IV - ja przyjęłam go do II ze względu na barierę językową. Czy analizując wyraźne postępy ucznia, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o promowaniu ucznia w ciągu roku szkolnego do klasy programowo wyższej? Według jakich procedur?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę podać podstawę prawną, która reguluje wpis obecności czy nieobecności ucznia gdy jedzie na zawody, konkurs w czasie trwania lekcji, albo np. 2 uczniów jedzie na wycieczkę z inną klasą? Co wtedy wpisujemy w dzienniku lekcyjnym, że jest obecny czy nieobecny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, jestem dyrektorem szkoły Gimnazjum w Warnicach i wynikł duży problem z którym nie umiem sobie poradzić. W pierwszej połowie maja czekałam na decyzje wójta w sprawie arkusza organizacyjnego, ponieważ wiązało się to z przydziałem dodatkowych godzin w tym w-f. W tym samym czasie uprzedziłam nauczycielkę ( mianowana niepełnie zatrudniona 17/18 etatu) o możliwości dalszego zmniejszenia godzin, ponieważ zmniejsza nam się liczba oddziałów. Nauczycielka przyjęła to normalnie zdając sobie sprawę z tej sytuacji. W zwiąku z dużymi uroczystościami szkoły pismo i dalsza rozmowa przełożona została na 24 maja i w tym czasie nauczycielka poszła na zwolnienie. Pismo o zmniejszeniu godzin otrzymała pocztą. Odpowiedź zwrotną od w/w nauczycielki otrzymałam 7.czerwca, w którym nie zgadza się z tą decyzją, napomknęła, że chce skorzystać z przeniesienia w stan nieczynny, ale nie jest jeszcze pewna. Ja nauczycielki nie miałam zamiaru zwolnić, ale nie mam więcej godzin. nauczycielka żąda ode mnie pisma o wypowiedzeniu a 31 maj już minął. Nie mogłam dać wcześniej wypowiedzenia bo nie znałam późniejszej decyzji nauczycielki. I co dalej, jak można wybrnąć z tej patowej sytuacji.
- Poproszę o wzór decyzji odroczenia obowiązku szkolnego. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykład statutu przedszkola publicznego prowadzonego przez osobę fizyczną (małego przedszkola -oddział "0" i oddział mieszany)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe