Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w karcie oceny pracy nauczyciela, w egzemplarzu załączanym do dokumentacji, zaznacza się poziom spełniania kryteriów oceny pracy, czy też wystarczy tylko końcowa ocena wynikająca z posumowania spełniania ww. kryteriów?
Na podstawie art. 6a ust. 1e, ust. 4, ust. 8a i ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: ocena wyróżniająca; bardzo dobra; dobra; negatywna. Nauczyciel, po ustaleniu oceny jego pracy, otrzymuje kartę oceny pracy zawierającą ocenę pracy, jej uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Również zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 8, 9 i 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2019 r., poz. 1625), karta oceny pracy zawiera: stwierdzenie uogólniające, uzasadnienie oceny pracy, pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy. W karcie oceny pracy oprócz stwierdzenia uogólniającego (jednej z ww. ocen), z uwagi na możliwość odwołania się od oceny pracy, nauczyciel z uzasadnienia oceny pracy powinien dowiedzieć się, jakie konkretnie okoliczności wpłynęły na ustalenie takiej, a nie innej oceny. Z kolei ponieważ ocenianiu podlega stopień realizacji obowiązków wymienionych w art. 6 i art. 42 KN oraz art. 5 PO to z uzasadnienia oceny pracy powinno wynikać, jak dyrektor ustalił poziom spełniania poszczególnych kryteriów wynikających z ww. regulacji. Przepisy nie określają szczegółowych zasad formułowania uzasadnienia oceny pracy, a więc jego elementem może być zaznaczenie poziomu spełniania kryteriów oceny pracy. Na podstawie karty oceny pracy, w tym uzasadnienia, nauczyciel powinien mieć możliwość rozważenia, czy zgadza się z oceną pracy, czy ewentualnie odwoła się od oceny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Podczas wizytacji kanonicznej parafii dyrektor szkoły uczestniczył, obok księdza wizytatora, w obserwacji lekcji religii prowadzonej przez księdza katechetę. Obecnie katecheta zwrócił się do dyrektora z prośbą o wydanie pisemnej opinii na temat przeprowadzonej przez niego lekcji. Po raz pierwszy spotykam się z taką sytuacją. Czy mogę wydać taką opinię? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Czy może to być kopia arkusza obserwacji lekcji? Bardzo dziękuję za pomoc.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w szkole podstawowej z oddziałem gimnazjalnym. W trakcie egzaminu gimnazjalnego został oddelegowany do innej szkoły podstawowej, w której nie było egzaminu. Czy dyrektor szkoły ma prawo nakazać "swojemu" nauczycielowi wyjazd do innej szkoły, aby prowadził tam zajęcia lekcyjne w czasie egzaminu gimnazjalnego? Nauczyciel, który musiał pojechać nie jest w żaden sposób związany ze szkołą do której się udał, nie ma żadnej umowy o pracę lub cywilnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o przykład projektu ewaluacji Obszar IV Wymaganie 4.1
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W związku z monitorowaniem realizacji treści podstawy programowej, dyrektor szkoły przekazał nauczycielom klas trzecich SP arkusze zawierające treści podstawy z rozporządzenia z 2012 r. Takie arkusze były wypełnione przez tych nauczycieli w roku ubiegłym (czyli w klasie drugiej). Dyrektor twierdz, że treści podstawy programowej z 2014r. obowiązują nauczycieli, którzy 1 września 2014 i 1 września 2015 roku rozpoczęli edukację uczniów klas pierwszych, pozostali realizują treści z 2012r. Proszę o wyjaśnieni powyższej kwestii ponieważ zdanie dyrektora nie potwierdza się ze zdaniem uczących nauczycieli.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe