Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy stowarzyszenie lub dyrektor szkoły musi zasięgać opinii rady pedagogicznej, związków zawodowych, kuratorium oświaty przed zatwierdzeniem arkusza organizacyjnego na rok 2017/2018, jeśli jest to szkoła prowadzona przez stowarzyszenie i jest szkołą publiczną?
Do zadań rady pedagogicznej należy opiniowanie organizacji pracy publicznej szkoły, ale dla tego organu przed dniem 1 września 2017 r. nie jest przewidziany sformalizowany tryb i termin opiniowania arkusza (art. 41 ust. 2 pkt 1 UoSO). Zapoznanie się i umożliwienie zaopiniowania arkusza (rada pedagogiczna nie ma obowiązku tylko prawo w tym zakresie) może nastąpić zarówno z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego oraz samej rady, która może się zwrócić do każdego z tych organów o przedstawienie do wglądu.
Przed dniem 1 września 2017 r. związki zawodowe nie mają uprawnienia do opiniowania arkusza organizacyjnego szkoły publicznej.
Przed zatwierdzeniem arkusza, organ prowadzący przedstawia go do zaopiniowania kuratorowi (przepisy nie określają ściśle terminów), na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 10b UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkoła niepubliczną, prowadzoną przez stowarzyszenie rzemieślnicze z uprawnieniami szkoły publicznej. Mam zapytanie czy nauczyciele zatrudnieni w naszej szkole na umowę o pracę są objęci ochroną jako funkcjonariusze publiczni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 110§2, Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe oraz na podstawie §17 ust.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli projekt arkusza organizacji szkoły winien być zaopiniowany przez związki zawodowe. Moje pytanie jest następujące: Czy projekt arkusza przekazany do związków w celu zaopiniowania, tam zostaje i jest archiwizowany w dokumentacji związkowej? Czy też związki zawodowe, po zapoznaniu się z projektem arkusza, powinny go - wraz z opinią - zwrócić dyrektorowi szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej:
1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z pracownikiem niepedagogicznym-emerytem zatrudnionym na czas nieokreślony rozwiązuje się stosunek pracy również po zawiadomieniu związków zawodowych?
- Jak rozumieć rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i co za tym idzie przydział godzin do dyspozycji dyrektora? Czy dyrektor musi od roku szkolnego 2019/2020 w każdej klasie zaplanować 4 godziny dyrektorskie, czy jedynie w klasach, które rozpoczynają nowy cykl czyli w klasie 1 SP 3 godziny i w klasie IV 4 godziny dyrektorski. Przecież klasa VIII miała zatwierdzoną ramówkę zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem z 28 marca 2017 roku gdzie na cykl VII i VIII klasy miała mieć 1 godzinę dyrektorską? Jeśli będę miał przydzielić 8 klasie 4 godziny dyrektorskie klasa 8 będzie miała tygodniowo 40 godzin zajęć, co jest niedopuszczalne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe