Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Stowarzyszenie jako organ prowadzący szkołę podstawową, przedszkole i punk przedszkolny może wnioskować do JST o utworzenie od 1 września 2015 dla tych trzech podmiotów zespołu szkolno przedszkolnego, pomimo wskazanego w ustawie terminu tworzenia zespołów dopiero z dniem 1 września 2016, i pomimo faktu, iż punkt przedszkolny w zasadzie przedszkolem nie jest?
Zgodnie z art. 90a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego (np. stowarzyszenie), prowadząca szkoły lub placówki niepubliczne, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Pod pojęciem „szkół” należy rozumieć także przedszkole (art. 3 pkt 1 u.s.o.). Oznacza to, że również przed dniem 1 września 2016 r. dopuszczalne jest tworzenie zespołów szkolno-przedszkolnych.
Tworzenie zespołów nie narusza odrębności połączonych jednostek oświatowych, które pozostają autonomiczne. Mogą natomiast mieć wspólne organy, w szczególności dyrektora, który wykonuje zadania i kompetencje dyrektorów poszczególnych jednostek. Połączenie w zespół następuje tylko dla celów organizacyjnych (w szczególności zarządzania, administrowania i utrzymania urządzeń, prowadzenie ksiąg rachunkowych, ewentualnie także prowadzenia spraw pracowniczych).
Pomimo, że definicja „szkoły” obok przedszkola nie wymienia punktu przedszkolnego, należy uznać, że ze względu na utworzenie zespołu jedynie dla celów organizacyjnych, niepubliczny punkt przedszkolny – który zachowa swoją odrębność - może wejść w skład zespołu obejmującego niepubliczne przedszkole i szkołę podstawową. Z przepisów u.s.o. wynika jedynie, że punkt przedszkolny nie może stanowić jednostki organizacyjnej jednostki oświatowej - szkoły podstawowej lub przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczennica, która jest w ciąży i ma nauczanie indywidualne, może egzaminy klasyfikacyjne zdawać w swoim domu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy realizuje dodatkowe zadanie tzn. Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka. W związku z ciągłymi zmianami dotyczącymi przyjmowania nowych dzieci na zajęcia co najmniej dwa razy w miesiącu sporządzany jest aneks do arkusza organizacyjnego placówki. Czy każdy aneks musi zostać zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną? Placówka zatrudnia ponad 150 nauczycieli, również w terenie (prowadzą zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze). W sytuacji, gdy Rady Pedagogiczne nie mogą odbywać się zdalnie jest to duży problem. Jaki zatem jest sposób rozwiązania tej sytuacji? Jaki powinien być zapis w Statucie i regulaminie Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli na miesiąc przed egzaminem słuchacz miał frekwencję wynoszącą 48% z danego przedmiotu, to otrzymuje informacje o niedopuszczeniu do egzaminu. W okresie tego miesiąca są dwa kolejne zjazdy i słuchacz uczestniczy na konsultacjach, a tym samym jego frekwencja ulega wzrostowi do ponad 50% na tych zajęciach oraz ma pozytywne oceny z tych zajęć. Czy w takiej sytuacji gdy spełnił (poprzez uczestniczenie na konsultacjach w przeciągu ostatniego miesiąca przed egzaminem) warunki dopuszczenia do egzaminu możemy go dopuścić, czy też niedopuszczany, ponieważ na miesiąc przed nie spełniał warunków dopuszczenia i otrzymał taką informację ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły. Dyrektor szkoły przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim do dnia 23.08.2019 r.
W dniu 27.08.2019 r., kiedy dyrektor będzie już w pracy, odbędzie się rada pedagogiczna, na której zostanie zatwierdzony aneks do arkusza organizacyjnego szkoły, przedstawione też zostanie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za ostatni rok.
Aneks do arkusza przewiduje zatrudnienie nowych pracowników, a także zmiany w zatrudnieniu obecnych. Dyrektor nie zostawił mi żadnych wytycznych dotyczących ruchów kadrowych. Czy w związku z tym powinnam czekać z decyzjami na jego powrót?
Bardzo proszę o informację, które kompetencje w przypadku nieobecności dyrektora przejmuje wicedyrektor. Czy jest uprawniony do tworzenia arkusza organizacyjnego i zatrudniania pracowników bądź zmiany warunków ich zatrudnienia, a także czy w jego kompetencjach jest tworzenie sprawozdania z nadzoru za ostatni rok? Nie mogę znaleźć podstawy prawnej określającej takie sytuacje.
Sprawa jest dla mnie istotna, gdyż ostatnia kontrola kuratorium wykazała, że tworząc niektóre z dokumentów szkoły przekroczyłam swoje kompetencje, ponieważ był to obowiązek dyrektora. Zostałam w związku z tym zobowiązana przez organ prowadzący do tego, by zastępując nieobecnego dyrektora działać ściśle zgodnie z przepisami prawa i nie przekraczać swoich uprawnień.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii związanej z naborem , który będę prowadził w swojej szkole we wrześniu 2019.
Jest to szkoła dla dorosłych i będę robił nabór na pierwszy semestr Liceum Ogólnokształcącego. Czy w takim układzie muszę nową klasę otworzyć w cyklu 4 letnim wg nowych zasad czy też jeszcze po staremu czyli w cyklu 3 letnim?
Będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej związanej z odpowiedzią.
Z powazaniem,
Hubert Skrzyński
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe