Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Stowarzyszenie jako organ prowadzący szkołę podstawową, przedszkole i punk przedszkolny może wnioskować do JST o utworzenie od 1 września 2015 dla tych trzech podmiotów zespołu szkolno przedszkolnego, pomimo wskazanego w ustawie terminu tworzenia zespołów dopiero z dniem 1 września 2016, i pomimo faktu, iż punkt przedszkolny w zasadzie przedszkolem nie jest?
Zgodnie z art. 90a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego (np. stowarzyszenie), prowadząca szkoły lub placówki niepubliczne, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Pod pojęciem „szkół” należy rozumieć także przedszkole (art. 3 pkt 1 u.s.o.). Oznacza to, że również przed dniem 1 września 2016 r. dopuszczalne jest tworzenie zespołów szkolno-przedszkolnych.
Tworzenie zespołów nie narusza odrębności połączonych jednostek oświatowych, które pozostają autonomiczne. Mogą natomiast mieć wspólne organy, w szczególności dyrektora, który wykonuje zadania i kompetencje dyrektorów poszczególnych jednostek. Połączenie w zespół następuje tylko dla celów organizacyjnych (w szczególności zarządzania, administrowania i utrzymania urządzeń, prowadzenie ksiąg rachunkowych, ewentualnie także prowadzenia spraw pracowniczych).
Pomimo, że definicja „szkoły” obok przedszkola nie wymienia punktu przedszkolnego, należy uznać, że ze względu na utworzenie zespołu jedynie dla celów organizacyjnych, niepubliczny punkt przedszkolny – który zachowa swoją odrębność - może wejść w skład zespołu obejmującego niepubliczne przedszkole i szkołę podstawową. Z przepisów u.s.o. wynika jedynie, że punkt przedszkolny nie może stanowić jednostki organizacyjnej jednostki oświatowej - szkoły podstawowej lub przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- dzień dobry.
jaki numer arkusza mam załozyć uczniowi który doszedł do nas w tym roku (2024) do 7 klasy, z innej szkoły przeszedł.
klasę pierwszą zaczął w roku 2017/2018 na arkuszuMEN-I/37b/2
jak prawidłowo zakładać arkusze dla osób które przechodzą z innych szkół?
dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od 1 września 2019 roku przebywa na emeryturze. W chwili obecnej prosi o wypełnienie "Karty oceny narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej". Czy szkoła powinna ją wypełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń kończący szkołę podstawową i uczeń kończący gimnazjum może otrzymać stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe jeżeli wychowawcy złożyli wnioski o przyznanie stypendium po drugim semestrze, tj. jeszcze w roku szkolnym, tzn. do 31 sierpnia? Wnioski spełniały kryteria przyznania stypendium, zgodnie z art. 90 g ustawy o systemie oświaty oraz regulaminem szkolnym. Czy, jeżeli dyrektor przyznawał do tej pory tym uczniom, a od 1 września -absolwentom stypendia, jest to nie zgodne z prawem? Jeżeli tak, to co w tej sytuacji ma zrobić, zwrócić do organu prowadzącego niesłusznie przyznane stypendia uczniów, czy to zależy już od organu prowadzącego, bo zgodnie z ustawą stypendia przyznaje się w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy prawa regulują i zobowiązują dyrektora do umieszczenia w tygodniowym planie lekcji (Librusie) wszystkie zajęcia edukacyjne nauczyciela, które ma przydzielone zgodnie z arkuszem organizacyjnym i za które otrzymuje wynagrodzenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe