Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przydział godzin wspomagania w klasie integracyjnej liceum 6 nauczycielom, posiadającym kwalifikacje przedmiotowe oraz z oligofrenopedagogiki jest zgodny z prawem? Dzięki kwalifikacjom z poszczególnych przedmiotów mogą oni lepiej wspomóc niepełnosprawnych uczniów, często nieobecnych w szkole ze względu na problemy zdrowotne. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Podstawę prawną - zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub przydzielenia tego stanowiska nauczycielowi już pracującemu w szkole - stanowi rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). W odniesieniu do sytuacji wspomnianej w obu pytaniach najważniejszy jest:
- § 7. 1. mówiący jednoznacznie, że nauczyciel ten musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepis ten nie precyzuje bliżej specjalności, w jakiej nauczyciel wspomagający powinien zdobyć takowe kwalifikacje. Warto pamiętać, że z zasady kwalifikacje te (oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika czy pedagogika lecznicza) powinny być dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, z jakimi będzie pracował nauczyciel wspomagający, co wynika z zapisów posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem w klasie, w której nie ma ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, oligofrenopedagog nie powinien pełnić funkcji nauczyciela wspomagającego. Jednak ostateczna decyzja w tym zakresie oraz ocena zbieżności wykształcenia nauczyciela z rodzajem wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- § 7. 5. wskazujący, że to dyrektor szkoły, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, wyznacza zajęcia edukacyjne realizowane przez nauczyciela wspomagającego.
W/w rozporządzenie nie reguluje kwestii, ilu nauczycielom wspomagającym może dyrektor wyznaczyć zajęcia edukacyjne w jednym oddziale, ważne aby na danej lekcji razem z nauczycielem prowadzącym był nauczyciel wspomagający. Zatem, przydzielenie tych zajęć sześciu nauczycielom posiadającym kwalifikacje z pedagogiki specjalnej - moim zdaniem nie narusza przepisów prawa - o ile nauczyciele ci wykonują te zadania poza 18 godzinnym pensum zapisanym w Karcie Nauczyciela, gdyż pensum dla nauczycieli wspomagających określa organ prowadzący, stosowną uchwałą rady gminy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy gmina może żądać od nas (niepubliczna szkoła podstawowa) zwrotu dotacji za poprzedni rok, motywując to tym, że w planie budżetu uwzględniono wyższą kwotę dotacji, a po przeliczeniu budżetu okazało się, że kwota dotacji jest mniejsza? Do 15 stycznia 2013 r. przedłożyliśmy gminie rozliczenie dotacji za ubiegły rok, z którego wynika, że dotacja została wykorzystana. W lutym otrzymaliśmy wezwanie do zwrotu różnicy dotacji. Nadmieniam, iż nie posiadamy takiej kwoty i nie możemy też kwoty tej zwrócić z dotacji za rok 2014. Wójt żąda zwrotu dotacji i wydał odpowiednie decyzje administracyjne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przepisu, z którego wynika jak ma wyglądać wzór karty oceny dorobku zawodowego nauczyciela (z kontraktowego na mianowanego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna znajdować się podstawa prawna (aktualna) w regulaminie wycieczek szkolnych i innych form turystyki obowiązujących w szkole podstawowej (ośmioletniej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracowników administracji i obsługi należy sprawdzić przed nawiązaniem stosunku pracy w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, czy też przepis ten dotyczy tylko nauczycieli ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący nie chce zatwierdzić arkusza organizacyjnego szkoły po pozytywnej opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych. Nie oddaje go do kuratorium, tylko każe dyrektorowi nanieść poprawki, pomijając już ponowną opinię rady i związków. Czy jest to zgodne z prawem, czy poprawki do arkusza nie muszą być wprowadzane aneksem, podpisywanym ponownie przez radę, związki i kuratorium?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe