Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przydział godzin wspomagania w klasie integracyjnej liceum 6 nauczycielom, posiadającym kwalifikacje przedmiotowe oraz z oligofrenopedagogiki jest zgodny z prawem? Dzięki kwalifikacjom z poszczególnych przedmiotów mogą oni lepiej wspomóc niepełnosprawnych uczniów, często nieobecnych w szkole ze względu na problemy zdrowotne. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Podstawę prawną - zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub przydzielenia tego stanowiska nauczycielowi już pracującemu w szkole - stanowi rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113). W odniesieniu do sytuacji wspomnianej w obu pytaniach najważniejszy jest:
- § 7. 1. mówiący jednoznacznie, że nauczyciel ten musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepis ten nie precyzuje bliżej specjalności, w jakiej nauczyciel wspomagający powinien zdobyć takowe kwalifikacje. Warto pamiętać, że z zasady kwalifikacje te (oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika czy pedagogika lecznicza) powinny być dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych, z jakimi będzie pracował nauczyciel wspomagający, co wynika z zapisów posiadanych przez nich orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem w klasie, w której nie ma ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, oligofrenopedagog nie powinien pełnić funkcji nauczyciela wspomagającego. Jednak ostateczna decyzja w tym zakresie oraz ocena zbieżności wykształcenia nauczyciela z rodzajem wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- § 7. 5. wskazujący, że to dyrektor szkoły, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, wyznacza zajęcia edukacyjne realizowane przez nauczyciela wspomagającego.
W/w rozporządzenie nie reguluje kwestii, ilu nauczycielom wspomagającym może dyrektor wyznaczyć zajęcia edukacyjne w jednym oddziale, ważne aby na danej lekcji razem z nauczycielem prowadzącym był nauczyciel wspomagający. Zatem, przydzielenie tych zajęć sześciu nauczycielom posiadającym kwalifikacje z pedagogiki specjalnej - moim zdaniem nie narusza przepisów prawa - o ile nauczyciele ci wykonują te zadania poza 18 godzinnym pensum zapisanym w Karcie Nauczyciela, gdyż pensum dla nauczycieli wspomagających określa organ prowadzący, stosowną uchwałą rady gminy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego mogę przyjąć każdą osobę dorosłą nie będącą wychowawcą, ani członkiem PTSM i na jakiej podstawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje czy wydatek poniesiony na zakup energii w grudniu 2018, zapłacony w styczniu 2019 można odliczyć z dotacji za rok 2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin zwalniania nauczycieli musi być podpisany przez związki zawodowe działające w danej szkole? Czy można się zwrócić do nauczyciela - prezesa związków zawodowych o podpisanie tego dokumentu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym się upewnić, czy jeżeli szkoły wchodzące w skład zespołu noszą takie samo imię, to zespół może również używać tego imienia? Czy można używać logo zespołu z imieniem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe