Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły podlega kontroli? Jeżeli tak to w jakim zakresie? Czy jest przepis mówiący, że w dzienniku lekcyjnym powinna być przystawiona pieczątka szkoły na pierwszej stronie?
Dokumenty szkolne podlegają różnym kontrolom. W tym przypadku organem tym jest właściwy kurator oświaty. Zakres kontroli może być różnorodny, w zależności od priorytetów kuratorium, jego planu nadzoru, polityki oświatowej państwa. Kontrola podejmowana przez kuratora oświaty, przewidziana w planie nadzoru, o którym mowa w rozporządzeniu jest przeprowadzana z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.Kontrola jest przeprowadzana przez osobę lub zespół wyznaczonych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia, w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli, dyrektora szkoły lub placówki oraz organ prowadzący szkołę lub placówkę o zamiarze przeprowadzenia kontroli, jej terminie i tematyce.Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia zawierającego: 1) datę wydania i numer upoważnienia; 2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli; 3) imię i nazwisko osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli; 4) nazwę i siedzibę szkoły lub placówki; 5) tematykę kontroli; 6) terminy rozpoczęcia i zakończenia czynności kontroli; 7) pieczęć i podpis organu sprawującego nadzór pedagogiczny.Organ sprawujący nadzór pedagogiczny opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym. Plan ten zawiera: 1) liczbę ewaluacji całościowych oraz liczbę i zakres ewaluacji problemowych, planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek; 2) liczbę i tematykę kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny podaje do publicznej wiadomości plan nadzoru w terminie do dnia 31 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy ten plan. W przypadku wprowadzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zmian w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa oraz wytycznych i poleceniach w trakcie roku szkolnego, kurator oświaty niezwłocznie dostosowuje plan do tych zmian i podaje go do publicznej wiadomości.Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki; 2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły lub placówki, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 33, 35.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 14, 16, 22, 24.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc w skonstruowaniu arkusza analizy jakościowej realizacji podstawy programowej, który ułatwi dyrektorowi kontrolę nad wdrażaniem nowej podstawy programowej od 1.09.2017r.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór pisma przewodniego do organu prowadzącego w związku ze zmianami w arkuszu organizacji szkoły
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie zadane przez ewaluatora:
W jaki sposób w szkole pracuje się nad wprowadzeniem zmian w procesach edukacyjnych? Jaka jest w tym rola nauczyciela?
Pyt.: Czy odpowiedź powinna zawierać opis całego procesu wprowadzania zmian od identyfikacji problemu, poprzez określenie adresata, harmonogram, przydatność, osoby odpowiedzialne za zmiany, terminy i skutki?
Czy też wystarczy: skupić się na sposobach współpracy np. zespołowej, wspólnych ustaleń nauczycieli, określeniu zasad i rodzajów współpracy i wspomagania współdziałania, doskonaleniu standardów pracy w procesie edukacyjnym.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy możliwe jest ,aby uczeń w Gimnazjum będąc w grupie językowej III.1 poziom rozszerzony przeszedł do grupy niższej III.1 poziom podstawowy?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W starej podstawie programowej podany był minimalny wymiar godzin do zrealizowania. W jaki sposób liczymy zaplanowane i zrealizowane godziny z danego przedmiotu do nowej podstawy programowej. Czy ilość zrealizowanych godzin z matematyki np. w klasie 4 - mnożymy ilość godzin w tygodniu przez ilość tygodni w roku szkolnym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe