Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący musi odpowiedzieć na pismo dyrektora szkoły i wydać opinię w sprawie dotyczącej zamiaru powołania wicedyrektora szkoły? Czy opinia organu prowadzącego jest wiążąca? Co jeśli organ prowadzący nie wyda żadnej opinii i nie chce się w tym temacie wypowiadać – czy dyrektor w takim przypadku, zgodnie z prawem, może powołać wicedyrektora szkoły?
Stosownie do art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), jeżeli w szkole utworzono stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Przepis art. 64 ustawy Prawo oświatowe, w przeciwieństwie do art. 66 ust. 2 ustalającego termin 30 dni na wydanie przez kuratora oświaty opinii w przedmiocie odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, nie określa terminu, w którym organ prowadzący wydaje opinię w przedmiocie powołania wicedyrektora. Niewątpliwie w świetle art. 64 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe obowiązkiem dyrektora jest zwrócenie się z wnioskiem o wydanie takiej opinii przed powierzeniem nauczycielowi stanowiska wicedyrektora. Przepis art. 64 ustawy Prawo oświatowe zakłada współdziałanie organu prowadzącego i dyrektora szkoły w zakresie powierzenia stanowiska wicedyrektora. Brak takiego współdziałania, tj. nieprzedstawienie przez organ prowadzący opinii, nie może tamować dyrektora szkoły w prawidłowym zarządzaniu szkołą. Jeżeli statut szkoły przewiduje stanowisko wicedyrektora szkoły, to w interesie uczniów zalecane jest powierzenie takiego stanowiska. Dyrektor szkoły powinien zakreślić rozsądny termin organowi prowadzącemu na wydanie opinii. Brak opinii organu prowadzącego po upływie zakreślonego terminu umożliwia powierzenie zgodnie z prawem stanowiska wicedyrektora.
Opinia organu prowadzącego nie ma charakteru wiążącego. Możliwości powierzenia stanowiska wicedyrektora nie przekreśla negatywny charakter opinii. Kompetencje organu prowadzącego w kwestii powierzenia stanowiska wicedyrektora są tylko opiniodawcze. Dyrektor szkoły może powierzyć stanowisko wicedyrektora nauczycielowi, wobec którego organ prowadzący wydał opinię negatywną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o informację, czy jestem zobowiązana do przyjęcia do mojej szkoły ucznia, który nie otrzymał promocji do klasy trzeciej gimnazjum,a uczęszczał do innej placówki (szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi). Moja placówka jest szkołą obwodową ucznia. Czy uczeń może pozostać w dotychczasowej szkole w klasie 8? Bardzo proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W październiku na mocy zarządzenia dyrektora szkoły został powołany zespół z nauczycieli, pracowników, rodziców do nadania imienia liceum ogólnokształcącemu, które wchodzi w skład zespołu szkół oraz zostały przygotowane procedury nadania imienia szkole. Powołani nauczyciele podpisali znajomość procedur i przyjęli do wiedzy, jakie mają zadania. Planowany termin ogłoszenia procedur to listopad 2023 r. W planie nadanie imienia zaplanowane zostało na październik 2024 r. (czyli jest rok przygotowywania się). Organ prowadzący naciska, aby przyśpieszyć i nadania imienia odbyło się w kwietniu 2024 r. (co wiązałoby się ze zmianą procedury). Proszę o wsparcie i rozwianie wątpliwości na pytania:
1. Czy mogę zmienić procedury i je ponownie przedstawić?
2. Jak wydać świadectwo absolwentom liceum, w kwietniu z imieniem szkoły czy bez imienia, czyli tylko II Liceum Ogólnokształcące?
3. Kiedy mam informować OKE o nowym imieniu szkoły (7 luty to ostateczny termin przesłania informacji o liczbie uczniów i nazw przedmiotów wybranych na egzamin maturalny)?
Dodam, że nauczyciele w większości są przeciwko nadawaniu imienia szkole (mamy w zespole branżową szkołę I stopnia, branżową szkołę II stopnia, liceum ogólnokształcące oraz technikum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Potrzebuję podstawy prawnej do uchwały w sprawie opinii projektu aktu założycielskiego w celu utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń II klasy gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim powinien uczyć się tylko jednego języka obcego nowożytnego w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września zamierzamy utworzyć oddziały integracyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Jakie są procedury tworzenia oddziału? Czy na tworzenie oddziału muszą się zgodzić rodzice dzieci z orzeczeniem czy rodzice wszystkich dzieci uczęszczających do tej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe