Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciele mogą wpisywać do dziennika oceny z egzaminów i matur próbnych jeśli mają to uwzględnione w swoich wymaganiach?
Przepisy prawa nie regulują takich szczegółów pracy szkoły.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców, a w szkole policealnej – uczniów, o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; Wymagania te dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: 1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym; 2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia; 3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do efektów kształcenia określonych w podstawie programowej wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych; 5) ustalanie rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane w sposób określony w statucie szkoły. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Należy w szkole rozważyć, czy ocenianie próbnych egzaminów nie pozostaje w sprzeczności z wyżej cytowanymi zapisami ustawowymi oraz statutowymi. Ostateczna decyzja należy do dyrektora.Proponuję jednak wziąć pod uwagę opinię kuratorium oświaty jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołami. Kuratoria stają na stanowisku, że matury próbne powinny być diagnozą, a nie sposobem na sprawdzanie wiedzy/umiejętności.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 3, § 14.; 2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.) w szczególności art. 44.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak prawidłowo nazwać zajęcia rewalidacyjne czy wpisujemy tak jak jest w orzeczeniu np. zajęcia z logopedą czy zgodnie z rozporządzeniem zajęcia korygujące wadę wymowy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie mogą zostać podjęte przez gminę działania w stosunku do szkoły i nauczycieli w niej zatrudnionych w przypadku nie przedłużenia umowy na prowadzenie szkoły przez stowarzyszenie? Czy gmina ma obowiązek dalszego prowadzenia szkoły, jakie kroki może podjąć w sprawie jej przyszłości (likwidacja, przekazanie innemu stowarzyszeniu - terminy tych działań, czy ma obowiązek wypłacenia odpraw nauczycielom wynikających z KN w przypadku ewentualnej likwidacji szkoły bądź odmowie przez nauczycieli przyjęcia nowych warunków pracy i płacy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła, której jestem dyrektorem ma być od 1 września 2019 r. zlikwidowana. Jakie obowiązki ma dyrektor w czasie likwidacji placówki i jakich terminów musi dotrzymać?
Jakie są podstawy prawne? Czy rada pedagogiczna podejmuje uchwały w tej powyższej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w 2016 roku zaszły zmiany dotyczące promocji warunkowej ucznia szkoły ponadgimnazjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Planuję dokonać okresowej oceny pracy nauczyciela. Chcę jednak dodatkowo zasięgnąć opinii doradcy metodycznego na temat pracy pedagoga. Czy mogę samodzielnie wybrać metodyka? Czy muszę poinformować nauczyciela o udziale przy ocenie jego pracy doradcy metodycznego? Co reguluje pracę metodyka, np. to w jaki sposób sporządza opinię o pracy nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe