Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który ukończył kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne lub z wczesnego wspomagania rozwoju?
Nie można stwierdzić, czy nauczyciel może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Na podstawie § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 3 i § 4 rozporządzenia (w pytaniu nie podano żadnych informacji w tym zakresie), a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Dyrektor musi więc zweryfikować posiadanie kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola, szkoły lub placówki, ponieważ bez nich samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego z oligofrenopedagogiki jest niewystarczające.
Natomiast nauczyciel nie może prowadzić zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zgodnie z § 15 ust. 4 ww. rozporządzenia kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która: 1) ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 2) ukończyła studia w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 3) ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 4) ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy określone w § 20 ww. rozporządzenia. Nauczyciel nie ukończył studiów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka ani z logopedii; kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki nie należy do żadnej z tych specjalności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy wydłużenia etapu edukacyjnego uczniowi klasy II gimnazjum (w roku szkolnym 2012/2013).
Na podstawie jakiego rozporządzenia: rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.4) czy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania - w szkołach publicznych należy wydłużyć uczniowi etap edukacyjny o rok?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wspomagający przebywa na urlopie macierzyńskim w tym czasie zatrudniłam nauczycielkę na zastępstwo. Rodzic przyszedł z pismem aby zastępujący nauczyciel kontynuował pracę z jej niepełnosprawnym w stopniu umiarkowanym dzieckiem. Nauczyciel, który przebywa na macierzyńskim ma umowę na czas nieokreślony i bardzo dobrze wywiązywał się z powierzonych zadań. Jak się zachować w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w przedszkolu 2 oddziałowym.Godziny pracy przedszkola są od 7.00-17.00, czy dodatek wychowawczy należy się 2 nauczycielom pracującym z grupą czy jednemu, skoro obowiązki każdego nauczyciela są takie same?
- Czy tematy podczas zdalnego nauczania wpisujemy do dziennika lekcyjnego papierowego? Uczennica ma nauczanie indywidualne, również zajęcia rewalidacyjne były prowadzone w domu dziewczynki, jak w chwili obecnej, czyli od 18 maja je prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła nie musi już organizować dyżurów dla dzieci w przerwie świątecznej wg rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2017?
Dni przerwy świątecznej nie są wymienione w tym rozporządzeniu. Tylko dni dodatkowo wolne ustalone przez dyrektora. Oczywiście wiem, że dni przerwy świątecznej nie są wolne od pracy dla nauczycieli.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe