Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz. 567) społecznym inspektorem pracy może być pracownik...

PORADA PRAWNA

19 kwietnia 2018 Prawo oświatowe

Czy nauczyciel, który pełni funkcję Społecznego Inspektora Pracy (SIP) może jednocześnie pełnić funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego? Czy te dwie funkcje nie kolidują ze sobą (pełnione przez tę samą osobę w tym samym zakładzie pracy)? Proszę o podanie podstawy prawnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz. 567) społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy. Zakładowe organizacje związkowe mogą postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być również pracownik zakładu pracy nie będący członkiem związku zawodowego. Społecznego inspektora pracy w szkole wybierają (i odwołują) pracownicy szkoły na okres 4 lat na wniosek odpowiednich struktur międzyzakładowych organizacji związkowych (art.6 ust.1 ustawy). Przepis art. 26 pkt 4 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz.1881) stanowi, że do zakresu działania zakładowej organizacji związkowej należy kierowanie działalnością społecznej inspekcji pracy i współdziałanie z państwową inspekcją pracy. Społeczna inspekcja pracy może funkcjonować tylko w tych szkołach, w których funkcjonują związki zawodowe.

Nauczyciel, który pełni funkcję społecznego inspektora pracy może jednocześnie pełnić funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego. Należy nadmienić, iż do rozstrzygania sporów na tle prawidłowości wyborów społecznego inspektora pracy i ich zgodności z prawem nie jest upoważniony żaden organ kontroli zewnętrznej (sądowy, Państwowej Inspekcji Pracy, organ prowadzący czy pracodawca). Stąd też decyzja pracowników o wyborze społecznego inspektora pracy jest ostateczna i podważanie jej przez organ zewnętrzny byłoby naruszeniem prawa (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 9 listopada 1995r- III P.O. 16/95 OSN Zbiór Urzędowy 1996r. nr 12 poz.176).

Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz. 567).
2. Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015r. poz.1881).

 

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT