Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel języka obcego zawodowego (np. anglista lub germanista) jest nauczycielem teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz w myśl nowych przepisów obowiązuje go szkolenie branżowe o którym mówi art. 70 ustawy Karta Nauczyciela?
Szkoleń branżowych dla nauczycieli dotyczy art. 70c Karty Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Zgodnie z ust. 1 tej regulacji Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciele praktycznej nauki zawodu, zatrudnieni w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w rozumieniu art. 4 pkt 28a lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz placówkach i centrach, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy, są obowiązani doskonalić umiejętności i kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania pracy poprzez uczestniczenie w szkoleniach branżowych realizowanych w trzyletnich cyklach, w łącznym wymiarze 40 godzin w cyklu.
Aby ustalić, jakie przedmioty uznajemy za zawodowe należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 991). Zgodnie z § 1 ust. 1 tego rozporządzenia określa ono podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży:
1) audiowizualnej (AUD), które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) budowlanej (BUD), które stanowią załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) ceramiczno-szklarskiej (CES), które stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) chemicznej (CHM), które stanowią załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) drzewno-meblarskiej (DRM), które stanowią załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) ekonomiczno-administracyjnej (EKA), które stanowią załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7) elektroenergetycznej (ELE), które stanowią załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8) elektroniczno-mechatronicznej (ELM), które stanowią załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) fryzjersko-kosmetycznej (FRK), które stanowią załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10) górniczo-wiertniczej (GIW), które stanowią załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11) handlowej (HAN), które stanowią załącznik nr 11 do rozporządzenia;
12) hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej (HGT), które stanowią załącznik nr 12 do rozporządzenia;
13) leśnej (LES), które stanowią załącznik nr 13 do rozporządzenia;
14) mechanicznej (MEC), które stanowią załącznik nr 14 do rozporządzenia;
15) mechaniki precyzyjnej (MEP), które stanowią załącznik nr 15 do rozporządzenia;
16) metalurgicznej (MTL), które stanowią załącznik nr 16 do rozporządzenia;
17) motoryzacyjnej (MOT), które stanowią załącznik nr 17 do rozporządzenia;
18) ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO), które stanowią załącznik nr 18 do rozporządzenia;
19) ogrodniczej (OGR), które stanowią załącznik nr 19 do rozporządzenia;
20) opieki zdrowotnej (MED), które stanowią załącznik nr 20 do rozporządzenia;
21) poligraficznej (PGF), które stanowią załącznik nr 21 do rozporządzenia;
22) pomocy społecznej (SPO), które stanowią załącznik nr 22 do rozporządzenia;
23) przemysłu mody (MOD), które stanowią załącznik nr 23 do rozporządzenia;
24) rolno-hodowlanej (ROL), które stanowią załącznik nr 24 do rozporządzenia;
25) rybackiej (RYB), które stanowią załącznik nr 25 do rozporządzenia;
26) spedycyjno-logistycznej (SPL), które stanowią załącznik nr 26 do rozporządzenia;
27) spożywczej (SPC), które stanowią załącznik nr 27 do rozporządzenia;
28) teleinformatycznej (INF), które stanowią załącznik nr 28 do rozporządzenia;
29) transportu drogowego (TDR), które stanowią załącznik nr 29 do rozporządzenia;
30) transportu kolejowego (TKO), które stanowią załącznik nr 30 do rozporządzenia;
31) transportu lotniczego (TLO), które stanowią załącznik nr 31 do rozporządzenia;
32) transportu wodnego (TWO), które stanowią załącznik nr 32 do rozporządzenia.
Rozporządzenie nie wymienia nauczycieli języków obcych, jako realizujących kształcenie zawodowe. Nie muszą oni zatem odbywać szkoleń branżowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku prowadzenia przez szkołę dzienników w postaci elektronicznej oprócz zapisania dzienników na informatycznym nośniku danych należy również je wydrukować w postaci papierowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie związane z wpisywaniem ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (8-letniej) uczniom, którzy "wrócili" do nas z gimnazjum w związku z niepromowaniem. Co z ocenami z techniki i przyrody, czyli z przedmiotów, które miał w 6-letniej szkole podstawowej? Czy wpisywać je na świadectwo 8-letniej szkoły podstawowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie (w nowym arkuszu ocen ich nie ma i ci uczniowie już dostali świadectwo ukończenia szkoły 6-letniej, gdzie te oceny były)? A jeśli nie, to wychodzi na to, że uczniowie tej samej klasy będą mieli różne świadectwa, z różną liczbą przedmiotów (średnia itd). Poza tym, co z rekrutacją do szkoły średniej? Mają wtedy zanieść dwa świadectwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkołę podstawową połączono z gimnazjum w Zespół Szkół. Jaki powinien być skład komisji przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora: po jednym przedstawicielu rady pedagoicznej i rady rodziców z każdej placówki czy wspólni przedstawiciele?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie szkolnym w miejscu zajęcia dodatkowe odnotowujemy udział ucznia w zajęciach wychowania do życia w rodzinie stwierdzeniem ,,uczestniczył, uczestniczyła"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ubiegłym tygodniu zadałem pytanie, czy z dotacji otrzymywanej przez stowarzyszenie na prowadzenie szkoły od gminy można finansować koszty wycieczek edukacyjnych. Otrzymałem odpowiedź dot. szkoły niepublicznej. Nasza szkoła jest publiczna, czy to ma wpływ na meritum pytania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe