Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeśli w szkole jest bardzo mała liczba dzieci z obwodu, należy przeprowadzać procedurę rekrutacyjną dla uczniów spoza obwodu? Jeśli tak – kto wówczas powinien ustalić kryterium punktowe?
TAK. Organ prowadzący jest zobowiązany ustalić kryteria naboru do szkoły dla dzieci spoza obwodu. Przyjęcie do szkoły publicznej dzieci spoza obwodu może odbyć się wyłącznie po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, w oparciu o kryteria ustalone przez organ prowadzący.
Kandydat może zostać przyjęty do szkoły spoza obwodu, jeśli zostało w niej wolne miejsce
Zasady przeprowadzania rekrutacji do szkoły podstawowej i gimnazjum uregulowane zostały w treści art. 20e ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z ust. 3 tego przepisu kandydatów, którzy mieszkają poza obwodem publicznej szkoły podstawowej lub publicznego gimnazjum, przyjmuje się do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego. Warunek przyjęcia jest jeden - dana publiczna szkoła podstawowa lub dane publiczne gimnazjum musi dysponować wolnym miejscem.
Kryteria samorządowe powinny uwzględniać potrzeby dzieci ich rodziców
Postępowanie rekrutacyjne odbywa się na podstawie kryteriów, które określa organ prowadzący. Kryteria powinny uwzględniać zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych. Wśród punktowanych kryteriów może się znaleźć kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 20c ust. 5.
Organ prowadzący ma obowiązek ustalić kryteria rekrutacyjne dla kandydatów spoza obwodu
Powyższy przepis wskazuje, że w stosunku do dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły konieczne jest przeprowadzenie procedury rekrutacyjnej. Wiąże się to z tym, że organ prowadzący zobowiązany jest ustalić kryteria brane pod uwagę podczas postępowania rekrutacyjnego.
Nadwyżka wolnych miejsc w placówce nie znosi obowiązku ustalenia kryteriów rekrutacyjnych
Bez znaczenia prawnego pozostaje fakt, że szkoła dysponuje wieloma miejscami wolnymi. Prognozowana niewielka liczba kandydatów spoza obwodu nie zwalnia z opracowywania procedury naboru.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy musimy w bursie prowadzić książkę meldunkową?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń I klasy technikum otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu, którego wszystkie godziny zostały zrealizowane w I SEMESTRZE. Jest to ocena roczna. Czy uczeń może zdawać egzamin poprawkowy w lutym, czy powinien czekać do sierpnia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kto w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie uchwala zmiany w statucie szkoły? Czy nowo nadany statut musi być zatwierdzony przez kuratorium?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o opinię – czy poniższe zasady postępowania w trakcie corocznego przeglądu dokumentów z ZFŚS w szkole są prawidłowe:
a. dokumenty niezbędne do realizacji celów świadczeń socjalnych przechowujemy zgodnie z JRWA 5 lat (np. zaświadczenie lekarskie przy przyznawaniu zapomogi losowej z powodu choroby przewlekłej zwolnionej z podatku);
b. dokumenty nadmiarowe, jakie znalazły się w dokumentacji ZFŚS (np. faktury, PIT-y, decyzje z ZUS, dokumentacja medyczna):
• kserokopie – po sporządzeniu notatki zwracam wnioskodawcy, jeśli nie mogę tego zrobić – niszczę fizycznie,
• oryginały – jeśli nie mogę zwrócić – przechowuję 5 lat zgodnie z JRWA.
Inne Przeczytaj odpowiedź - Proszę o informację naszej sytuacji formalnoprawnej oraz możliwości obrony w jakiej znajduje się szkoła/nauczyciele.
Do KO wpływają donosy-anonimy, w których są oskarżani i pomawiani nauczyciele - 3 anonimy, w każdym inna grupa nauczycieli. Zarzuty są ogólnikowe, nie dotyczą konkretnych sytuacji, czy zaistniałych problemów (n-le nie rozmawiają z uczniami, n-l krzyczy, ma humory, trudno u niego się poprawić itp.). Po pierwszym odbyła się kontrola KO z ankietowaniem uczniów, wyjaśnieniami dyrektora, drugim razem dyrektor został zobligowany do pisemnego wyjaśnienia. Również przeprowadzono ankietowanie uczniów, rozmowy z sam.klasowymi, pisemne wyjaśnienia nauczycieli. Zarzuty stawiane w anonimie się kolejny raz nie potwierdziły.
Ostatnio wpłynął trzeci anonim (corocznie 1), również bez konkretnych zarzutów tylko z ogólnikowymi pomówieniami.
KO znów wezwało do wyjaśnienia i ponownego zbadania oraz ostrzega o ponownej kontroli lub nawet postępowaniach dyscyplinarnych. Po analizie, obserwacjach i rozmowach z nauczycielami pojawiły się podejrzenia,że anonimy są pisane przez ucznia/uczniów. 1. Czy możemy się w jakiś sposób bronić, bo udowadnianie kolejny raz "że ktoś nie jest wielbłądem" staje się b.męczące? 2. Czy w świetle prawa KO jest obowiązane do reagowania na ewidentnie złośliwe i nękające donosy/anonimy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe