Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dozwolone jest, jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej łączenie etapów edukacyjnych 1-3 z 4-6 w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe dopuszcza łączenie klas, chociaż nie precyzuje konkretnych zasad tego łączenia. Jedynie w § 5 ust. 7 w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, z późn. zm.) jest mowa, że:
§ 5. 7. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
Zatem istotne jest, czy statut szkół przewiduje łączenie klas, w jakim zakresie i na jakich określonych zasadach.
Także w rozporządzeniu MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych czytamy:
§ 4. 4. Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tych klasach przeznacza się w szkolnym planie nauczania taką liczbę godzin, aby była zapewniona realizacja przyjętych programów nauczania.
Zasadność łączenia klas winno się oceniać w każdym przypadku indywidualnie. Należy pamiętać, że klasy łączone są tworzone na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji pracy szkoły.
Stanowisko MEN w tej sprawie mówi, że nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może nałożyć karę porządkową upomnienia nauczycielowi, który złożył wcześniej wyjaśnienia?
Czy kara może być nałożona podczas przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim i przesłana pocztą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu prowadzone są indywidualne dzienniki zajęć specjalistycznych z zakresu realizacji kształcenia specjalnego. Czy w ramach godzin terapii można wpisywać konsultację z rodzicami?
Jak należy dokumentować kontakt- konsultacje z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na początku roku szkolnego rodzice ucznia złożyli oświadczenie, że dziecko nie będzie uczęszczało na religię. Obecnie (przed końcem semestru) rodzice zapytali, kiedy mają dostarczyć zaświadczenie z oceną z religii,-informując jednocześnie, że dziecko uczęszcza na religię przy kościele innego wyznania. Czy można uwzględnić taką ocenę w dokumentacji szkolnej i na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim może uzyskać zezwolenie na nauczanie poza szkołą? Innymi słowy, czy to dziecko może mieć nauczanie domowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy II a uczęszczają dzieci, które rozpoczęły naukę jako sześcioletnie. Część rodziców przekonuje resztę, aby złożyć petycję do Dyrektora o powtarzanie przez wszystkich uczniów klasy drugiej. Jeśli zbiorą podpisy wszystkich rodziców jak powinien zachować się Dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe