Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Na podstawie § 12 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy...

PORADA PRAWNA

14 września 2018 Awans zawodowy

Co dokładnie podlega ocenie pracy dyrektora w niepublicznym przedszkolu? Ocenę będzie dokonywał kurator oświaty. Dyrektor jest zarazem organem prowadzącym placówkę. Proszę o wyczerpującą odpowiedź, jakie dokumenty będą wymagane przy kontroli, jaką dokumentację będą sprawdzać podczas oceniania? Proszę również o podstawę prawną.

Na podstawie § 12 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1133 w zw. z art. 91b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., ogólne kryteria oceny pracy dyrektora niepublicznego przedszkola obejmują (a uzupełnia je regulamin ustalony przez właściwego kuratora oświaty w trybie art. 6a ust. 16 KN): organizowanie pracy przedszkola zgodnie z przepisami prawa i statutem; planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, o ile organ ten działa, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego; współdziałanie z innymi organami przedszkola oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami; prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych przedszkola; tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; sprawowanie nadzoru pedagogicznego i wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy przedszkola – zgodnie ze statutem, o ile na zasadzie dobrowolności przedszkole prowadzi ewaluację wewnętrzną; zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie ze statutem, jeśli na zasadzie dobrowolności przedszkole jej udziela) oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w przedszkolu oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych – zgodnie ze statutem; tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, upowszechnianie wiedzy o tych prawach, podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola i środowiska poza przedszkolm; wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym – zgodnie ze statutem i regulacjami o awansie zawodowym; doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych; współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola; prawidłowość dysponowania przyznanymi przez organ prowadzący środkami na realizację zadań statutowych; prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników (jeśli pracodawca jest przedszkole lub organ prowadzący udzielił pełnomocnictwa), prawidłowość dokonywania oceny pracy nauczycieli. Dodatkowo jeżeli dyrektor prowadzi zajęcia bezpośrednio z uczniami, dalsze ogólne kryteria oceny pracy obejmują (§ 12 ust. 2 w zw. z § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 pkt 1-4 albo § 5 ww. rozporządzenia, w zależności od posiadanego stopnia awansu zawodowego): poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki; znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego; kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela - dyrektora; współpracę z innymi nauczycielami; przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony; poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego; współpracę z rodzicami; planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; realizowanie innych statutowych zajęć i czynności; podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku poza przedszkolem oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy; prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców; wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy przedszkola. W przypadku nauczyciela dyplomowanego prowadzącego zajęcia z uczniami dodatkowo ocenie podlega: ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola; efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi; dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola, d) współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne. Natomiast dyrektor, który nie prowadzi zajęć bezpośrednio z uczniami, dodatkowo podlega ocenie w następującym zakresie (§ 12 ust. 3 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia): znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład dyrektora; pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku poza przedszkolem oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy. Ze względu na zakres oceny, kurator oświaty ma wgląd w dokumentację dotyczącą organizacji przedszkola – w tym statut, wewnętrzne regulaminy, procedury, instrukcje oraz prowadzoną przez dyrektora dokumentację zgodnie ze statutem lub z własnej inicjatywy. Jeśli dyrektor prowadzi zajęcia z uczniami – we wszelką dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki. Aby dyrektor mógł wykazać spełnianie ww. licznych kryteriów, powinien z własnej inicjatywy przedkładać wszelką dokumentację, którą dysponuje, potwierdzającą prawidłowe wykonywanie zadań statutowych i innych podlegających ocenie przez kuratora oświaty. 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT