Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Dodatek za warunki pracy przysługuje nauczycielowi poradni m.in. za udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom, co wprost wynika z treści § 8 pkt 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.). Dzieciom i młodzieży pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana przez poradnie m.in. w formie udzielania wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, a także pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych. Przy tym takie zadania (i również pomoc dla nauczycieli) mogą być wykonywane w formie porad i konsultacji - § 8 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2, § 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199). Od dnia 6 kwietnia 2020 r. poradnie zostały objęte obowiązkiem realizowania ich zadań z wykorzystaniem metod i technik pracy na odległość, zgodnie z § 2 ust. 1a pkt 5 i § 3a ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410 ze zm.). W związku z tym udzielanie zdalnie (np. telefonicznie) porad i konsultacji w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ww. formach stanowi pracę w trudnych warunkach z zachowaniem prawa do dodatku za warunki pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka jednego z uczniów klasy I szkoły podstawowej złożyła do dyrektora szkoły wniosek o kontynuowanie nauki przez jej dziecko z nowym rokiem szkolnym w klasie I. Obecnie decyzję swoją zmieniła i jednak chce, aby jej dziecko podlegało klasyfikacji rocznej. Czy może zmienić zdanie, czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi) obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2021/2022 dyrektor szkoły może zmienić ustalone we wrześniu dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie jest organem prowadzącym dla publicznej szkoły podstawowej. Placówka utrzymuje się z dotacji jst. Czy z tych środków można zakupić autobus/bus w celu dowozu uczniów (także niepełnosprawnych) do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie na które otrzymałam poniższą odpowiedź jednakże proszę o jakąś opinię wyroku sądu jeśli jest ponieważ mam dwie rozbieżne odpowiedzi:( Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18? Dyrektor, który korzysta z obniżki pensum do 3 godzin z racji ilości zadań związanych z kierowaniem szkołą samorządową, może mieć tylko 1,5 godzin ponadwymiarowych, ponieważ 3 godziny (obniżone pensum) stanowią podstawę obliczeń limitu godzin ponadwymiarowych, określonych w art. 35 w zw. z art. 42 ust. 6 i art. 42a ust. 3 KN. Obniżenie pensum do 3 godzin oznacza, że w ramach zatrudnienia na pełen etat zamiast 18 godzin dydaktycznych, dyrektor realizuje 3 godziny bezpośrednio z uczniami (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN). Inna odpowiedz prawnika brzmi: Jeżeli dyrektor korzysta, ze zniżki pensum i jego wymiar wynosi 3 godziny to maksymalny wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a więc 9 godzin (1/2 z 18 godzin). Bez znaczenia jest to, że nauczyciel ten z racji pełnionej funkcji ma obniżony wymiar zajęć do 9 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w sprawie liczby godzin ponadwymiarowych dla dyrektora wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę w ramach zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe