Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności :edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?; 2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?; 3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego , powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?; 4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu?Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (tekst jednolity, Załącznik do obwieszczenia MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. (D.U z 2015r. poz. 1264)
ad 1) Tak, taka osoba musi posiadać kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim posiada osoba, która:
- ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.(§ 14.)
2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?
ad 2) Nie ma rozgraniczenia na kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w zależności od stopnia tej niepełnosprawności. Jak wspomniano wyżej trzeba mieć kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki oraz udokumentowane co najmniej 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. (§ 1.)
3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego, powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?
ad 3) Jeśli dana osoba została zatrudniona na stanowisku nauczyciela do pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie – to znaczy, że dyrektor placówki uznał jej kwalifikacje. Jeśli taka osoba została jednak zatrudniona bez posiadania stosownych kwalifikacji – to nie może rozpocząć stażu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego.
4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu? Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
ad 4) Raz nabyte uprawnienia do bycia nauczycielem - poświadczone dyplomem ukończenia stosownych studiów z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym - ważne są bez względu na to, kiedy dana osoba rozpoczęła pracę w zawodzie, czy też miała kilkuletnią przerwy w jego wykonywaniu. Długość przerwy lub okres, który upłynął od ukończenia studiów nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia. Ważne, by taka osoba miała kwalifikacje wymagane do nauczania danego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, co w opisanym przypadku tyczy się kwalifikacji z oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- w grupie przedszkolnej znajduje się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niedowidzenie i niepełnosprawność ruchową. W celu kształcenia tego dziecka zatrudniono nauczyciela wspierającego. W jakich inny przypadkach lub z jakiej innej niepełnosprawności z której wydaje się orzeczenie o kształceniu specjalnym zatrudnia się nauczyciela wspierajacego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej, samorządowej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym. W przyszłym roku szkolnym nie będzie w szkole klasy pierwszej, a tym samym pracy dla jednego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Zmniejsza się też liczba uczniów w poszczególnych oddziałach. Moje pytanie dotyczy: czy organ prowadzący może czy musi podjąć uchwałę o zmianie liczby oddziałów w szkole w związku z wydanymi przez siebie wytycznymi dotyczącymi organizacji pracy w klasach łączonych. To skutkuje nie tylko zwolnieniem nauczyciela, ale też dla pozostałych pracą w niepełnym wymiarze (po wyrażeniu zgody).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W klasie III/G brak zgód rodziców na uczestnictwo w zajęciach WDZwR. Czy dyrektor może przeznaczyć tą godzinę na inne zajęcia ?/podstawa prawna/
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zapoznanie rady pedagogicznej z planem nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny powinno mieć miejsce do 15 września danego roku. W tym roku 15 września przypada na niedzielę. Czy zebranie nauczycieli należy przeprowadzić najpóźniej do dnia 13 września czy można też przeprowadzić je 16 września w poniedziałek? Proszę o wyjaśnienie tej kwestii od strony prawnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy można wypełniać arkusze ocen elektronicznie, jeśli były wypełniane ręcznie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe