Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności :edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?; 2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?; 3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego , powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?; 4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu?Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (tekst jednolity, Załącznik do obwieszczenia MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. (D.U z 2015r. poz. 1264)
ad 1) Tak, taka osoba musi posiadać kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim posiada osoba, która:
- ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.(§ 14.)
2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?
ad 2) Nie ma rozgraniczenia na kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w zależności od stopnia tej niepełnosprawności. Jak wspomniano wyżej trzeba mieć kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki oraz udokumentowane co najmniej 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. (§ 1.)
3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego, powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?
ad 3) Jeśli dana osoba została zatrudniona na stanowisku nauczyciela do pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie – to znaczy, że dyrektor placówki uznał jej kwalifikacje. Jeśli taka osoba została jednak zatrudniona bez posiadania stosownych kwalifikacji – to nie może rozpocząć stażu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego.
4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu? Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
ad 4) Raz nabyte uprawnienia do bycia nauczycielem - poświadczone dyplomem ukończenia stosownych studiów z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym - ważne są bez względu na to, kiedy dana osoba rozpoczęła pracę w zawodzie, czy też miała kilkuletnią przerwy w jego wykonywaniu. Długość przerwy lub okres, który upłynął od ukończenia studiów nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia. Ważne, by taka osoba miała kwalifikacje wymagane do nauczania danego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, co w opisanym przypadku tyczy się kwalifikacji z oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu muszą być gdzieś jeszcze odnotowywane, prócz wpisu do dziennika? Czy taki nauczyciel powinien robić np. obserwację dzieci 2 razy w roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna klasyfikowania ucznia w danej szkole, jeśli przechodzi przed samym zakończeniem I semestru ze szkoły publicznej do szkoły niepublicznej na prawach szkoły publicznej przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii? Czy dopuszczalne jest klasyfikowanie w poprzedniej szkole, jeśli przyjęcie następuje na kilka dni przed Radą Pedagogiczną w nowej szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ma ktoś prawo zakwestionować opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawioną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka beż orzeczenia o niepełnosprawności, lecz na podstawie innych deficytów (opinia została przez powołany zespół). Czy jest ryzyko nakazu zwrotu przyznanej na to wspomaganie subwencji, którą otrzymuje realizująca je niepubliczna poradnia, która tą opinię wystawiła?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy Dyrektor szkoły ma obowiązek pełnić dyżury w szkole podczas dni nieświątecznych,wolnych od zajęć dydaktycznych, np. między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który w roku szkolnym 2018/2019 ukończy pierwszą klasę technikum, może być przyjęty do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego, czy musi powtarzać klasę pierwszą?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe