Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Znamy wyniki międzynarodowego badania wyników nauczania matematyki i przyrody TIMSS 2015
Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN wziął udział w konferencji poświęconej zaprezentowaniu efektów Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS 2015.
Wyniki zaprezentowano we wtorek w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie.
W swoim wystąpieniu wiceminister edukacji podziękował naukowcom i pracownikom Instytutu Badań Edukacyjnych za przeprowadzenie badania. Podkreślił również, że w przyszłości może być ono pomocne w wypracowywaniu rozwiązań w systemie edukacji.
Wiceminister zaznaczył, że w 2011 roku badaniem TIMSS objęci zostali uczniowie klas trzecich, a w 2015 roku klas czwartych. Różnili się oni wiekiem – badani uczniowie w 2011 roku mieli średnio 9,9 lat. Z kolei ubiegłoroczni badani byli starsi i mieli średnio 10,7 lat.
– Wyników obu tych badań nie można zatem ze sobą porównywać. Jednak jest to powód do dalszej i pogłębionej dyskusji na temat dokładniejszego zbadania efektów edukacji wczesnoszkolnej i momentu przejścia uczniów do kolejnego etapu edukacyjnego – powiedział Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN.
Po zakończeniu prezentacji dotyczącej wyników TIMSS 2015 obyło się seminarium poświęcone dokładniejszej analizie rezultatów badania.
– Mam nadzieję, że wyniki badań będą mogły być pomocne w pracy m.in. ekspertów tworzących podstawę programową – podkreślił wiceminister edukacji.
Osiągnięcia matematyczne dziesięciolatków
Średni wynik polskich dzieci wynosi 535 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Wśród 49 krajów Polska zajmuje 17. miejsce, a wynik Polski nie jest statystycznie odróżnialny od wyniku osiąganego przez 4-klasistów z Finlandii i Litwy.
Polscy uczniowie najsłabiej wypadają w zadaniach wymagających odtwarzania wiadomości, najlepiej zaś – w rozwiązywaniu problemów.
Osiągnięcia polskich uczniów w przyrodzie
Średni wynik na skali osiągnięć przyrodniczych polskich dzieci wynosi 547 punktów i jest istotnie wyższy od międzynarodowej średniej. Wśród 47 krajów Polska zajmuje 9 miejsce. Polskie wyniki są nieodróżnialne od wyników w sześciu innych krajach: Finlandii, Kazachstanu, USA, Słowenii, Węgier, Szwecji.
Zadania w ramach TIMSS 2015 dotyczyły biologii, geografii i fizyki. W porównaniu do uczniów z innych krajów polscy uczniowie gorzej radzili sobie z zadaniami wymagającymi rozwiązywania problemów, a lepiej z wykorzystywaniem wiadomości.
Nastawienie do szkoły
W trakcie badania, przeprowadzono ankiety wśród rodziców badanych uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli matematyki oraz przyrody umożliwiające porównanie postaw uczniów oraz uwarunkowań ich osiągnięć.
Niepokojące jest to, że badanie pokazało, że polscy uczniowie raczej nie lubią szkoły i nie wierzą we własne możliwości. W rankingu pozytywnego nastawienia wobec szkoły polscy uczniowie znaleźli się na 46. miejscu – tylko o trzy miejsca wyżej od japońskich, ostatnich na liście. W Europie są na samym końcu wraz z Francuzami i Czechami. Swoją szkołę najbardziej lubią dzieci w Indonezji.
O badaniu TIMSS 2015
Badanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Badanie TIMSS 2015 przeprowadzono od połowy kwietnia do końca maja ubiegłego roku. Objęło ono uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. Łącznie w badaniu wzięło udział 4 747 uczniów z 254 oddziałów z 150 wylosowanych szkół.
Test osiągnięć matematycznych składał się ze 169, a przyrodniczych – 168 pytań. W tym były 94 zadania kotwiczące (umożliwiające porównywanie wyników pomiędzy poszczególnymi edycjami) z matematyki i 97 z przyrody. W praktyce żadne dziecko nie rozwiązywało wszystkich zadań, które podzielono na 14 typów zeszytów po 40-50 zadań.
TIMSS to badanie edukacyjne o najdłuższej tradycji. Przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011. W pierwszej edycji uczestniczyło 41 krajów, w 2007 roku – 48 krajów, w 2011 – 63 kraje. W latach 1995 i 2008 przeprowadzono dodatkowe badanie uczniów ostatnich klas szkoły średniej, w którym mierzono wiedzę i umiejętności z matematyki i fizyki. Uczestniczyło w nim 10 krajów.
Pełny raport Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS 2015.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2016/11/30
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe