Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
„Zawodowa Strefa” – konferencja o szkolnictwie zawodowym z udziałem szefowej MEN
Minister Anna Zalewska wzięła udział w konferencji „Zawodowa Strefa”, która odbyła się w poniedziałek, 23 października br. w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy.
Konferencja „Zawodowa Strefa 2017” to jedno z najważniejszych spotkań poruszających zagadnienia kształcenia dualnego oraz szkolnictwa zawodowego na Dolnym Śląsku. Gromadzi ona kluczowe szkoły, firmy i instytucje mające wpływ na rozwój gospodarczy regionu.
W wydarzeniu wzięło udział około 300 osób, wśród nich przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, firm działających w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej S.A. (LSSE), samorządowcy, naukowcy, parlamentarzyści, studenci oraz uczniowie.
Celem konferencji jest zacieśnianie współpracy między przedsiębiorcami, szkołami technicznymi, branżowymi, uczelniami wyższymi, jednostkami naukowo-badawczymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz wszystkimi osobami i instytucjami zainteresowanymi rozwojem kształcenia dualnego oraz szkolnictwa branżowego, a także technicznego.
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska w swoim wystąpieniu podkreśliła, że „Zawodowa Strefa” to doskonała okazja, aby z bliska przyjrzeć się szkolnictwu zawodowemu. Przypomniała równiez dotychczasowe rozwiązania wdrożone w systemie szkolnictwa zawodowego.
– Od 1 września funkcjonuje nowy typ szkoły – branżowa szkoła I stopnia, która docelowo będzie dwustopniowa. Absolwent szkoły I stopnia będzie mógł uczyć się w branżowej szkole II stopnia, a po jej ukończeniu zdać maturę i iść na studia. Zaktualizowaliśmy klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego. Wprowadziliśmy także nowe zawody. Razem z poszczególnymi branżami pracujemy nad podstawami programowymi do zawodów – mówiła szefowa MEN. – Dążymy do tego, aby to pracodawcy decydowali o tym, jakich pracowników potrzebują oraz w jaki sposób dobrze ich wykształcić. To właśnie pracodawcy mają również być egzaminatorami przedmiotów zawodowych – wskazywała minister Anna Zalewska.
Szefowa MEN podkreślała również, że szkolnictwo zawodowe bez ścisłej współpracy z pracodawcami w obecnym świecie jest niemożliwe, a na zmiany oczekiwali pracodawcy oraz właściciele dużych i małych przedsiębiorstw.
– Bez dobrze wykształconych i przygotowanych do zawodu młodzi ludzi nie będzie rozwoju Polski. To od nas wszystkich zależy wzmocnienie szkolnictwa zawodowego, które obok szkolnictwa wyższego ma największy wpływ na przygotowanie nowoczesnych kadr dla naszej krajowej gospodarki. Musimy być w tym razem. Sukces kształcenia zawodowego jest możliwy przy aktywnym udziale środowiska pracodawców – mówiła minister Anna Zalewska. – Wprowadzenie szkoły branżowej wynika z konieczności zmiany obrazu tej części szkolnictwa w społeczeństwie, podniesienia jego prestiżu i zaprezentowania jako atrakcyjnej ścieżki zawodowej dla młodego człowieka – dodała.
Uczniowie szkół branżowych i technicznych przyszłością stref ekonomicznych
Przed rozpoczęciem konferencji odbyła się seria spotkań uczniów szkół branżowych i technicznych ze studentami Politechniki Wrocławskiej oraz PWSZ w Legnicy. Przyszli inżynierowie przekazywali swoim młodszym kolegom zdobytą wiedzę i umiejętności oraz inspirowali ich do kontynuowania nauki na uczelniach technicznych, które w przyszłości zapewnią im pewne miejsce na ryku pracy.
Kolejny punkt programu stanowiła „Debata młodych”. Wzięli w niej udział uczniowie szkół należących do Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego, którego liderem jest LSSE.
– Dzięki praktykom poznaję i jednocześnie weryfikuję moje predyspozycje zawodowe, nauka w technikum daje szansę na lepszą przyszłość i zdobycie zawodu. Cieszę się, że mogę odbywać praktyki w nowoczesnych firmach. Moim zdaniem po zakończeniu nauki bez problemu znajdę dobrze płatna pracę – uczniowie wyliczali zalety nauki w szkołach branżowych i technicznych.
Placówki oświatowe położone w granicach LSSE i będące partnerami Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego kształcą nowoczesne kadry dla przemysłu. Szkoły branżowe, techniczne oraz uczelnie wyższe otwarte są na współpracę z inwestorami i stale dopasowują swoją ofertę do potrzeb rynku pracy. To tutaj powstała idea powołania zawodu „technika mechatronika”, którą z powodzeniem od kilkunastu lat wspiera i rozwija wiele zagranicznych firm, w tym m.in. Volkswagen Motor Polska.
Śladem koncernu poszły kolejne firmy ze strefy, które wspólnie ze szkołami m.in. w Legnicy, Chocianowie i Środzie Śląskiej stworzyły już 10 klas patronackich realizujących autorskie programy kształcenia. Uczniowie kształcą się w nich w zawodach, tj.: technik elektryk, technik elektronik, technik mechanik, mechanik precyzyjny, monter mechatronik, technik mechanik lotniczy, technik transportu drogowego. Pozostałe firmy wspierają szkoły poprzez organizację praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy.
W 2016 roku dzięki współpracy na rzecz kształcenia zawodowego 1382 uczniów mogło zrealizować zajęcia praktyczne i praktyki w firmach strefowych. Po ukończeniu szkoły trafiają do zakładów pracy, które dobrze poznali w trakcie edukacji. Dolnośląski Klaster Edukacyjny łączy zatem potencjał gospodarczy, edukacyjny i naukowy na rzecz kształcenia zawodowego dostosowanego do potrzeb gospodarki i lokalnych rynków pracy.
Dziś LSSE to 21 kompleksów inwestycyjnych (podstref) w 18 gminach obejmujących ponad 1300 ha terenów inwestycyjnych. W firmach działających w LSSE pracuje dziś ponad 15 tys. osób. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne przekroczyły 8 miliardów złotych.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/10/24
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe