Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Zasady przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego do szkół ponadpodstawowych
Sieć szkół
Rada każdego powiatu ustala sieć publicznych szkół ponadpodstawowych, aby umożliwić realizację obowiązku nauki. O typach i liczbie szkół ponadpodstawowych, liczbie oddziałów w tych szkołach i liczbie miejsc w oddziałach decyduje organ prowadzący szkołę, który zatwierdza arkusz organizacyjny. Ten sam organ prowadzący może również w trakcie trwającego postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego zwiększyć liczbę oddziałów i miejsc planowanych na kolejny rok szkolny w danej szkole ponadpodstawowej.
Przyjęte rozwiązania systemowe uwzględniają zasadę powszechnej dostępności publicznych przedszkoli, szkół i placówek, która stanowi podstawę do ubiegania się o przyjęcie do wybranego przedszkola, szkoły albo placówki na równych, przejrzystych i możliwych do spełnienia warunkach, lecz bez gwarancji, że osoba zainteresowana zostanie przyjęta do wybranej jednostki (o ile nie jest to szkoła podstawowa z wyznaczonym obwodem).
Zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe młodzież przyjmuje się do publicznych szkół ponadpodstawowych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego. Wskazane w ustawie kryteria są możliwe do spełnienia przez każdego ucznia publicznej szkoły podstawowej.
Zasady rekrutacji uzupełniającej
Rekrutacja uzupełniająca jest prowadzona w taki sam sposób jak postępowanie rekrutacyjne. Maksymalna liczba punktów, którą kandydat do szkoły może uzyskać w postępowaniu rekrutacyjnym, wynosi 200 punktów. Punkty dzielą się w następujący sposób:
- 100 pkt. punktów za oceny i osiągnięcia wymienione na świadectwie,
- 100 pkt. punktów za wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
Szkoła nie może przed rozpoczęciem postępowania rekrutacyjnego ustalić minimalnej liczby punktów, która uprawnia do przyjęcia. Ustalenie takiego progu jest sprzeczne z przepisami prawa oświatowego. Minimalna liczba punktów uprawniających do przyjęcia do danej szkoły jest równa liczbie punktów, które otrzymał kandydat przyjęty na ostatnie wolne miejsce (z najniższą liczbą punktów).
Wynik postępowania rekrutacyjnego może być zweryfikowany w trybie postępowania odwoławczego.
W postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych na rok szk. 2022/2023 postępowanie odwoławcze jest przeprowadzane w trybie ustawowym (Art. 158 ust. 6-9 ustawy Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).; § 11bab ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493 z późn. zm.).), w którym:
- rodzice kandydata w terminie 3 dni od dnia ogłoszenia wyników rekrutacji występują do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o uzasadnienie odmowy przyjęcia do szkoły,
- komisja rekrutacyjna ma obowiązek, także w terminie 3 dni od dnia złożenia ww. wniosku przez rodziców kandydata, sporządzić uzasadnienie, od którego można odwołać się do dyrektora szkoły (także w terminie 3 dni).
Na ostatnim etapie postępowania odwoławczego od rozstrzygnięcia dyrektora szkoły przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Te rozwiązania chronią interesy kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły, zapewniając im transparentne i weryfikowalne (również w postępowaniu odwoławczym przed sądem - art. 158 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe) warunki konkurowania o przyjęcie do szkoły.
Postępowanie uzupełniające
Pełna lista szkół, które prowadzą postępowanie uzupełniające są publikowane na stronach kuratoriów oświaty. Adresy stron internetowych oraz terminy postępowań zamieszczamy w tabelce poniżej.
Lp. | Kuratorium Oświaty | Wykaz wolnych miejsc w postępowaniu uzupełniającym do szkół ponadpodstawowych na r.sz. 2022/2023 i harmonogramy terminów postępowania uzupełniającego w poszczególnych województwach |
---|---|---|
1 | Dolnośląskie | |
2. | Kujawsko-pomorskie | |
3. | Lubelskie | |
4. | Lubuskie | |
5. | Łódzkie | |
6. | Małopolskie | |
7. | Mazowieckie | |
8. | Opolskie | |
9. | Podkarpackie | |
10. | Podlaskie | |
11. | Pomorskie | |
12. | Śląskie | |
13. | Świętokrzyskie | |
14. | Warmińsko-mazurskie | |
15. | Wielkopolskie | |
16. | Zachodniopomorskie |
|
W sytuacji, gdy absolwent szkoły podstawowej nie zrekrutuje się w postępowaniu rekrutacyjnym ani w postępowaniu uzupełniającym, będzie przyjmowany do szkoły ponadpodstawowej, w której pozostały wolne miejsca po zakończeniu tych postępowań przez dyrektora tej szkoły w trybie art. 130 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe. W tym trybie kandydat może ubiegać się o przyjęcie do dowolnej szkoły ponadpodstawowej, w której są wolne miejsca. Wykazy takich szkół, niezwłocznie po ogłoszeniu wyników postępowania uzupełniającego, są ogłaszane przez kuratorów oświaty.
Obowiązek zapewnienia miejsca realizacji obowiązku nauki przez powiat dotyczy:
- absolwenta szkoły podstawowej, któremu nie udało się zrekrutować do żadnej szkoły ponadpodstawowej,
- innego ucznia – mieszkańca powiatu, który ubiega się o przyjęcie do dowolnej klasy w szkole ponadpodstawowej na przykład po powrocie z zagranicy lub z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania w kraju.
Art. 11 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe wskazuje, że zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym gmin, powiatów, samorządów województwa. Na tle statusu i kompetencji samorządów terytorialnych, opisanych także w przepisach ustrojowych, oznacza to, że samorząd wykonuje te zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Minister Edukacji i Nauki nie może wpływać na wynik postępowania rekrutacyjnego ani postępowania uzupełniającego. Podobnie nie ma wpływu na przygotowywaną w szkołach ponadpodstawowych liczbę miejsc w oddziałach klas I szkół ponadpodstawowych.
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami znajdującymi się na obszarze województwa sprawuje właściwy kurator oświaty (art. 51 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe). Kuratorzy oświaty na bieżąco monitorują przebieg postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2022/2023.
Data: 2022/08/04
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe