Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
TK: brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu – zgodny z konstytucją
„Procedura sądowa nie jest zdatna i nie jest adekwatna do weryfikacji prawidłowości unieważnienia matury z powodu niesamodzielnego rozwiązywania zadań, stwierdzanego w toku sprawdzania pracy” – wskazał w poniedziałek Trybunał Konstytucyjny.
– Ocena prac maturalnych przez sąd, a nie przez egzaminatorów, sprowadzałaby się do tego, że decydowaliby biegli, a nie egzaminatorzy, którzy są do tego przygotowani i obowiązują ich jednolite standardy – mówił w uzasadnieniu sędzia TK Mirosław Granat.
Brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu administracyjnego jest zgodny z konstytucją – orzekł Trybunał Konstytucyjny.
Trybunał badał skargę 18 licealistów, którym cztery lata temu unieważniono pisemny egzamin maturalny z chemii na poziomie rozszerzonym. Wówczas ich prace zostały uznane przez egzaminatorów za napisane niesamodzielnie. Maturzyści wystąpili w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Obie instancje uznały, że decyzja dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie unieważnienia ich matury nie jest decyzją administracyjną i sądy nie mają kompetencji do rozpoznawania tego typu spraw.
W lutym 2013 r. maturzyści złożyli skargę do Trybunału Konstytucyjnego. Chcieli, by sędziowie zbadali czy ówczesny zapis ustawy o systemie oświaty – według którego, wyniki egzaminu maturalnego są ostateczne i nie służy na nie skarga do sądu administracyjnego – nie są sprzeczne z kilkoma artykułami konstytucji.
„Każdy ma prawo do sądu, ale nie w każdej sprawie. Uznanie, że matura została napisana niesamodzielnie, jest elementem końcowej oceny, a nie czynnością administracyjną” – wskazali sędziowie Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie przyznali, że procedura sądowa nie może służyć weryfikacji prawidłowości unieważnienia matury z powodu niesamodzielnego rozwiązywania zadań, stwierdzanego w toku sprawdzania pracy.
Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego w orzeczeniu przyznali także, że stwierdzenie samodzielności rozwiązania zadania podczas sprawdzania pracy maturalnej przez egzaminatora jest oceną wynikającą z jego doświadczenia pedagogicznego, sztuki pedagogicznej i jego wiedzy merytorycznej z danego przedmiotu.
Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie w zakresie badania zgodności z Konstytucją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Przeczytaj treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/06/22
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe