Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych – debata z udziałem szefowej MEN
Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych – to główny temat ogólnopolskiej debaty z udziałem Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.
Debata odbyła się w minioną środę, 18 stycznia br. w gmachu Biblioteki Narodowej w Warszawie. Zorganizowano ją w ramach projektu „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej”.
Udział w spotkaniu wzięli pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, a także szkół i uczelni wyższych. Na debacie obecni byli także przedstawiciele samorządów oraz placówek i instytucji zainteresowanych tą problematyką.
W swoim wystąpieniu, szefowa MEN przedstawiła planowane działania ministerstwa w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Przypomniała, że w uchwalonym Prawie oświatowym zostały wzmocnione publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
– Orzekanie i opiniowanie ma przede wszystkim służyć dzieciom i ich rodzicom, ale musi też wspierać nauczyciela – podkreśliła Minister Anna Zalewska. – Model szkolny do którego zmierzamy to mniejsze klasy, jednozmianowość i obecność w każdej szkole psychologa i logopedy – dodała minister edukacji.
Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej powiedziała również, że docelowo, w ciągu najbliższych dwóch lat przedstawiony zostanie projekt ustawy dotyczący wspierania rozwoju dziecka i ucznia.
– Chciałabym, abyście włączyli się w przygotowywanie konkretnych rozwiązań. Musimy wspólnie zbudować system z jasno określonymi celami, aby był on tak finansowany, żeby w spełniał oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli – podkreśliła szefowa MEN.
Podczas debaty uczestnicy rozmawiali m.in. o modelu wdrażania diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Przedstawiono także zagadnienia dotyczące celów i działań związanych z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym.
Istotne pytanie postawione w trakcie jeden z prezentacji dotyczyło tego, jaka powinna być diagnoza, aby zapewnianie wsparcia było skuteczne. Proponowane kierunki działań dotyczące poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego obejmują:
zmiany dotychczasowych metod pracy – uwzględnienie w diagnozie modelu biopsychospołecznego,
zmniejszenie liczby zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
poszerzenie możliwości współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w różnych sektorach w zakresie diagnozy potrzeb oraz udzielania wsparcia,
zapewnienie systemu profesjonalnego doskonalenia zawodowego,
doposażenie w materiały metodyczne i narzędzia diagnostyczne – zasób bezpłatnie udostępniany i uaktualniany – zgodnie z działaniami zaplanowanymi w projekcie pozakonkursowym.
W trakcie środowej debaty dyskutowano także o standaryzacji działań nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr pedagogicznych. Zaprezentowano propozycje standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, w podziale na obszary: merytoryczno-organizacyjny oraz prawno-finansowy.
Rozmawiano o strukturze systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i jego roli w systemie oświaty. Poruszono także temat współpracy ze szkołami w zakresie prowadzenia diagnozy oraz wsparcia dla dzieci i młodzieży. Wiele uwagi poświęcono również sposobom finansowania działań związanych z wdrażaniem standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz możliwościami finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w systemie edukacji.
Wypracowywane standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych umożliwią ujednolicenie procedur dotyczących w szczególności postępowania diagnostycznego, sposobów planowania i organizacji postępowania postdiagnostycznego. Będą również niezbędne przy wypracowaniu rozwiązań dotyczących wsparcia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W najbliższym czasie zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji [LINK do strony ORE] materiały merytoryczne, które były prezentowane w czasie debaty.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/01/20
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe