Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych – debata z udziałem szefowej MEN

Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych – to główny temat ogólnopolskiej debaty z udziałem Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.

Debata odbyła się w minioną środę, 18 stycznia br. w gmachu Biblioteki Narodowej w Warszawie. Zorganizowano ją w ramach projektu „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej”.

Udział w spotkaniu wzięli pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, a także szkół i uczelni wyższych. Na debacie obecni byli także przedstawiciele samorządów oraz placówek i instytucji zainteresowanych tą problematyką.

W swoim wystąpieniu, szefowa MEN przedstawiła planowane działania ministerstwa w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Przypomniała, że w uchwalonym Prawie oświatowym zostały wzmocnione publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

– Orzekanie i opiniowanie ma przede wszystkim służyć dzieciom i ich rodzicom, ale musi też wspierać nauczyciela – podkreśliła Minister Anna Zalewska. – Model szkolny do którego zmierzamy to mniejsze klasy, jednozmianowość i obecność w każdej szkole psychologa i logopedy – dodała minister edukacji.

Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej powiedziała również, że docelowo, w ciągu najbliższych dwóch lat przedstawiony zostanie projekt ustawy dotyczący wspierania rozwoju dziecka i ucznia.

– Chciałabym, abyście włączyli się w przygotowywanie konkretnych rozwiązań. Musimy wspólnie zbudować system z jasno określonymi celami, aby był on tak finansowany, żeby w spełniał oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli – podkreśliła szefowa MEN.

Podczas debaty uczestnicy rozmawiali m.in. o modelu wdrażania diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Przedstawiono także zagadnienia dotyczące celów i działań związanych z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym.

Istotne pytanie postawione w trakcie jeden z prezentacji dotyczyło tego, jaka powinna być diagnoza, aby zapewnianie wsparcia było skuteczne. Proponowane kierunki działań dotyczące poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego obejmują:

zmiany dotychczasowych metod pracy – uwzględnienie w diagnozie modelu biopsychospołecznego,
zmniejszenie liczby zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
poszerzenie możliwości współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w różnych sektorach w zakresie diagnozy potrzeb oraz udzielania wsparcia,
zapewnienie systemu profesjonalnego doskonalenia zawodowego,
doposażenie w materiały metodyczne i narzędzia diagnostyczne – zasób bezpłatnie udostępniany i uaktualniany – zgodnie z działaniami zaplanowanymi w projekcie pozakonkursowym.
W trakcie środowej debaty dyskutowano także o standaryzacji działań nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr pedagogicznych. Zaprezentowano propozycje standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, w podziale na obszary: merytoryczno-organizacyjny oraz prawno-finansowy.

Rozmawiano o strukturze systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i jego roli w systemie oświaty. Poruszono także temat współpracy ze szkołami w zakresie prowadzenia diagnozy oraz wsparcia dla dzieci i młodzieży. Wiele uwagi poświęcono również sposobom finansowania działań związanych z wdrażaniem standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz możliwościami finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w systemie edukacji.

Wypracowywane standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych umożliwią ujednolicenie procedur dotyczących w szczególności postępowania diagnostycznego, sposobów planowania i organizacji postępowania postdiagnostycznego. Będą również niezbędne przy wypracowaniu rozwiązań dotyczących wsparcia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W najbliższym czasie zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji [LINK do strony ORE] materiały merytoryczne, które były prezentowane w czasie debaty.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2017/01/20

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT