Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Samorządy gotowe do reformy edukacji – aktualny stan wdrażania zmian w oświacie
Minister Anna Zalewska poinformowała dziś, że blisko 98 proc. rad powiatów oraz 95 proc. rad gmin przesłało już do zaopiniowania przez kuratorów oświaty uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkolnych do nowego ustroju szkolnego.
Oznacza to, że ponad 95 proc. samorządów jest już gotowych do reformy edukacji.
– Organizujemy szkołę dzięki dobrej współpracy samorządów i kuratorów oświaty. Dziękuję im za to. Cały czas jesteśmy blisko każdego samorządu i każdej szkoły – powiedziała szefowa MEN.
Minister Anna Zalewska przypomniała, że reforma edukacji ma charakter ewolucyjny. Zmiany zaczną się w roku szkolnym 2017/2018, a zakończą w roku szkolnym 2022/2023. Z kolei zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą się w roku szkolnym 2023/2024.
Minister edukacji powiedziała również, że pod koniec czerwca, razem z wicepremierem, ministrem nauki i szkolnictwa wyższego Jarosławem Gowinem oraz z uczelniami wyższymi chce zaprezentować, jak od 2018 r. będzie wyglądać doskonalenie zawodowe nauczycieli.
– Przed polską szkołą stoją ogromne wyzwania i musimy na nie odpowiedzieć – podkreśliła szefowa MEN. – Nauczyciel musi doskonalić się cały czas, bo każdy rok to zupełnie inne dzieci, które wymagają konkretnych metod nauczania – podkreśliła szefowa MEN. – W kwietniu przekażę także informację o harmonogramie wprowadzania podwyżek dla nauczycieli – dodała.
W spotkaniu wziął również udział Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN, który jest koordynatorem zespołu do spraw wdrażania reformy edukacji. Wiceminister poinformował, że do tej pory (do 8 marca br.) do kuratorów oświaty wpłynęło w sumie 2723 uchwał w sprawie projektów dostosowania sieci szkół, z czego 372 od powiatów (98 proc.), a 2351 ze strony gmin (95 proc.).
W województwie kujawsko-pomorskim oraz świętokrzyskim wszystkie samorządy przekazały kuratorom oświaty swoje uchwały (100 proc.). W województwie pomorskim, śląskim i łódzkim do wdrożenia reformy edukacji gotowy jest już każdy powiat oraz 98 proc. samorządów gminnych. Z kolei w województwie podlaskim i małopolskim wszystkie rady powiatów i 97 proc. rad gmin przekazało kuratorom swoje propozycje dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.
W całym kraju kuratorzy oświaty zaopiniowali 1751 uchwał, co oznacza, że ponad 60 proc. wszystkich jednostek samorządu terytorialnego zobligowanych prawem do dostosowania sieci szkolnych otrzymało już opinię kuratora oświaty. Ponad 99 proc. samorządów dostało opinię pozytywną.
Do 31 marca br. powinno być podjętych 2858 uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, w tym:
• 380 przez rady powiatów – uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych, specjalnych i ponadpodstawowych do nowego ustroju szkolnego (314 podjętych przez powiaty i 66 przez miasta na prawach powiatów);
• 2478 przez rady gmin – uchwał w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i sieci gimnazjów do nowego ustroju szkolnego (zgodnie
z podziałem administracyjnym w Polsce są: 302 gminy miejskie, 1555 gmin wiejskich i 621 gmin miejsko-wiejskich).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zobowiązała rady gmin i powiatów do:
• podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci do nowego ustroju szkolnego;
• uzyskania opinii kuratora oświaty (opinia jest wiążąca);
• uzyskania opinii reprezentatywnych związku zawodowych (opinia nie jest wiążąca);
• podjęcia uchwały w sprawie dostosowania sieci do nowego ustroju szkolnego.
Do 31 marca samorządy mają czas na podjęcie uchwał w sprawie dostosowania siec szkół do nowego ustroju szkolnego.
Samorządy to najważniejszy partner współodpowiedzialny za funkcjonowanie systemu edukacji. Dotychczasowa współpraca z samorządowcami pozwoliła nam na wypracowanie rozwiązań dotyczących kierunków zmian w systemie edukacji oraz przygotowanie przepisów oświatowych i wsparcie w ich wdrażaniu.
Odpowiadając na prośbę przedstawicieli samorządów przygotowaliśmy specjalne materiały informacyjne oraz projekt przykładowej uchwały w sprawie projektu dostosowania sieć szkół do nowego ustroju szkolnego (tzw. specuchwały), tak aby ułatwić samorządom przygotowanie się do wdrożenia nowego prawa.
Podczas wprowadzania zmian jesteśmy blisko każdego samorządu, każdej szkoły i każdego rodzica. Do dyspozycji lokalnych władz są kuratorzy oświaty i wojewodowie, którzy mają za zadanie wspieranie procesu organizowania oświaty zgodnie z nowym ustrojem szkolnym. Jesteśmy partnerem dla każdej gminy i powiatu.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołany został zespół do spraw wdrażania reformy, który koordynuje działania związane z reformą edukacji, w tym w szczególności wspieranie samorządów, nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców i uczniów.
Równocześnie, we wszystkich województwach przy kuratoriach oświaty, działają regionalne zespoły koordynacyjne. Odpowiadają na pytania dyrektorów, rodziców i samorządów, a także wyjaśniają, na czym polegać będą przekształcenia szkół niezbędne do przeprowadzenia zmiany struktury szkolnej. Kuratorzy oświaty zdiagnozowali każdą gminę na swoim terenie, wiedzą gdzie mogą pojawić się ewentualne trudności i pomagają
w ich rozwiązywaniu. Kontakt do poszczególnych koordynatorów wdrażania reformy w regionie można znaleźć na stronie internetowej: www.reformaedukacji.men.gov.pl.
Rozmowy o reformie
Po przedstawieniu projektów ustaw wprowadzających reformę edukacji i skierowaniu
ich do dalszych prac w parlamencie, kuratorzy oświaty we współpracy z wojewodami organizowali w całej Polsce szereg spotkań z rodzicami, dyrektorami szkół, nauczycielami oraz przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego.
Uczestnicy spotkań w regionach mieli okazję uzyskać szczegółowe informacje na temat planowanych zmian, m.in. harmonogramu wdrażania reformy, kształtu nowego ustroju szkolnego, rozwiązań dotyczących ochrony miejsc pracy dla nauczycieli i kadry kierowniczej oraz egzaminów. Od połowy września do połowy grudnia 2016 roku odbyło się w całej Polsce blisko 1 500 spotkań, w których udział wzięło ponad 46 tys. uczestników.
Od początku stycznia br. kuratorzy oświaty kontynuowali spotkania z dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami, uczniami i samorządowcami. Przez 2 miesiące, do początku marca, zorganizowano 771 spotkań w których udział wzięło ponad 30,6 tys. uczestników.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017-03-09, rozmiar: 3 MB
Data: 2017/03/09
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe