Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Rola dyrektora szkoły, zmiany w nowym roku szkolnym – minister edukacji na spotkaniu z kadrą zarządzającą szkół woj. łódzkiego
Kolejny etap reformy podręcznikowej, oceny opisowe, kontynuacja Roku Szkoły Zawodowców – to tylko niektóre działania MEN zaplanowane na nowy rok szkolny. Minister edukacji rozmawiała o nich w poniedziałek we Włodzimierzowie z dyrektorami szkół z woj. łódzkiego.
Spotkanie pt. „Rola dyrektora szkoły w planowanych od roku szkolnego 2015/2016 zmianach w systemie oświaty” zorganizował Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Piotrkowie Trybunalskim.
– Przed nami kolejny etap reformy podręcznikowej. 1 września 2015 r. darmowe podręczniki otrzymają uczniowie drugich i czwartych klas szkoły podstawowej oraz uczniowie pierwszych klas gimnazjów – przypomniała Joanna Kluzik-Rostkowska. – Dla drugoklasistów to MEN przygotuje, wydrukuje i dostarczy podręczniki do szkół. Podręczniki i ćwiczenia dla czwartoklasistów i uczniów pierwszych klas gimnazjów kupi szkoła. Dostaniecie Państwo od nas na te zakupy dotację celową – dodała szefowa MEN.
Uczestnicy spotkania rozmawiali także o m.in. roli dyrektora jako promotora kształcenia kultury prozdrowotnej w szkole. W tym kontekście minister edukacji przypomniała o podpisanym przez nią kilka dni temu (10 czerwca) rozporządzeniu w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. – Chcemy zachęcać uczniów do brania udziału w zajęciach w-f, walczyć ze zwolnieniami z tego przedmiotu. Dlatego m.in. w tym rozporządzeniu dajemy możliwości zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie tylko zwolnienia z realizacji tych zajęć w ogóle – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.
Podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też – jakiego rodzaju ćwiczeń) uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres.
Szefowa MEN przypomniała także o zmianach dotyczących oceniania uczniów m.in. na w-fie. – Chcemy, aby jeszcze większy nacisk kładziono na docenienie dobrych chęci, systematyczności, zaangażowanie ucznia, a nie tylko na wyniki sportowe. Chodzi o to, by perspektywa ewentualnej gorszej oceny nie odstraszała od udziału w tych zajęciach – powiedziała minister.
Joanna Kluzik-Rostowska mówiła też, że w przyszłym roku kontynuowane będą działania dotyczące promocji i reformy szkolnictwa zawodowego. – Ten rok szkolny ogłosiłam Rokiem Szkoły Zawodowców. Coś drgnęło. Jest lepiej. Jednak to dopiero początek działań. W kolejnych krokach pomogą pieniądze z nowej perspektywy finansowej UE. Tam, na szkolnictwo zawodowe jest 900 mln euro – przypomniała minister. – Szkoły muszą współpracować z pracodawcami. Tylko taka ścisła współpraca ma sens. Szkolnictwo zawodowe musi odpowiadać na potrzeby rynku pracy – dodała.
W trakcie dyskusji poruszono także tematy m.in. zmiany w tzw. ustawie oceniającej oraz wprowadzenia obowiązku nauki języka obcego w przedszkolu. Od 1 września 2015 r. obowiązek ten dotyczył będzie dzieci pięcioletnich, a od 1 września 2017 r. wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.
Podczas spotkania Joanna Kluzik-Rostkowska wręczyła także nagrody laureatom konkursu „Szkoła marzeń”, zorganizowanego przez Parlamentarny Zespół ds. Dzieci.
Konkurs „Szkoła marzeń” adresowany był do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – gimnazjów, liceów, techników, szkół zawodowych oraz placówek opiekuńczych. Jego uczestnicy mieli przedstawić swoją wizję i oczekiwania wobec szkoły jako miejsca przyjaznego uczniom. Mogli to zrobić w dowolnej formie, zarówno plastycznej, jak i literackiej. W swoich pracach pisali m.in. o szkole, w której uczyłby Albert Einstein, w której nikt z nikogo by się nie wyśmiewał ani nie wsadzał nosa w cudze sprawy. Do tegorocznego konkursu zgłosiło się 7,5 tys. uczestników.
Nagrody z rąk minister otrzymały uczennice Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego nr 7 w Radomsku: Julia Dobielska, Adrianna Franczyk, Martyna Iwanowicz, Małgorzata Malingiewicz, a także opiekun grupy – nauczyciel Tomasz Mazur oraz Marika Sońta, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego w Piotrkowie Trybunalskim i jej opiekun nauczyciel Piotr Grelowski.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/06/15
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe