Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Propozycje zmian – konsultacje społeczne
Lektury
Zmiany w wykazach lektur obejmują wszystkie etapy kształcenia tj.: edukację polonistyczną na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna), język polski na II etapie edukacyjnym (klasy IV–VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej) oraz język polski w szkołach ponadpodstawowych.
Proponowane zmiany dotyczą przede wszystkim wykazu lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania). Co istotne w kontekście przygotowań uczniów do egzaminu ósmoklasisty czy egzaminu maturalnego, w przypadku lektur obowiązkowych, w projekcie proponuje się tylko nieliczne zmiany polegające wyłącznie na rezygnacji z wybranych pozycji. Tym samym proponowane w projektach zmiany nie będą skutkowały zwiększeniem zakresu wymagań egzaminacyjnych z języka polskiego na obu typach egzaminu.
Zmiany w zakresie lektur wynikają z potrzeby pełniejszej korelacji wykazu lektur z celami kształcenia określonymi w podstawie programowej. Wiążą się one także z zaproponowaniem takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników).
Zmiany dotyczą wyłącznie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, tj. podstawy programowej z dnia 14 lutego 2017 r. (ze zmianami) dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia oraz z dnia 30 stycznia 2018 r. (ze zmianami) – dla szkół ponadpodstawowych.
Podstawa programowa przedmiotu historia tańca
W projekcie rozporządzenia została ustalona podstawa programowa przedmiotu historia tańca, jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie rozszerzonym. Zmiana w tym zakresie jest wprowadzana na wniosek Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Przy zmianie konieczna jest również nowelizacja rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (dodanie przedmiotu historia tańca do katalogu przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym oraz określenie jego wymiaru godzin).
Warunki i sposób realizacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie
MEiN proponuje również zmianę w podstawie programowej dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz dla szkoły branżowej I stopnia w zakresie przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w części dotyczącej Warunków i sposobu realizacji, polegającą na rezygnacji z zalecenia wskazującego, że ww. zajęcia powinny być przeprowadzane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych przekazano projekty trzech rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki zmieniających rozporządzenia:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
- w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – wraz z uzasadnieniem i OSR.
Szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian zamieszczone zostało w uzasadnieniach projektów rozporządzeń na stronie MEiN.
Data: 2021/06/09
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe