Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Opolska debata o edukacji – kształcenie zawodowe dla rynku pracy
– Dialog i współpraca jest podstawą wypracowania wspólnych zmian w edukacji – powiedziała w Zakrzowie w województwie opolskim wiceminister edukacji Teresa Wargocka.
Sekretarz Stanu w MEN wzięła udział w debacie „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” poświęconej przyszłości szkolnictwa zawodowego w Polsce. Było to ostatnie spotkanie dotyczące tej tematyki w ramach cyklu wojewódzkich debat edukacyjnych.
Opolska debata o edukacji „Kształcenie zawodowe dla rynku pracy” odbyła się w poniedziałek w Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zakrzowie w województwie opolskim.
Podczas spotkania wiceminister edukacji podkreśliła konieczność wprowadzenia zmian w szkolnictwie zawodowym oraz w pozostałych obszarach będących tematami ogólnopolskiej debaty oświatowej – finansowaniu oświaty, szkolnictwie specjalnym i bezpieczeństwa.
– Zdefiniowaliśmy główne obszary polskiej edukacji, które wymagają zmian. Funkcjonowanie w ich obecnym kształcie nie gwarantuje dalszego dobrego rozwoju edukacji. Zależy nam na wysokiej jakości kształcenia uczniów i stworzenia dla nich odpowiedniego procesu wychowawczego – mówiła Wiceminister Teresa Wargocka.
Sekretarz Stanu w MEN podkreśliła, że reforma systemu edukacji, szczególnie w zakresie szkolnictwa zawodowego, powinna wpisywać się w koncepcję zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski.
– System edukacji będzie wtedy dobry, kiedy młody człowiek wybierający przyszłą szkołę zawodową będzie pewien, że szkoła ta odpowiada jego zainteresowaniom, zdolnościom i predyspozycjom – mówiła wiceminister Teresa Wargocka.
Wiceminister edukacji zaznaczyła, że w wypracowaniu koncepcji rozwoju szkolnictwa zawodowego – obok praktycznej nauki zawodu, niezwykle ważna jest wychowawcza funkcja szkoły. To ona kształtuje całościowy rozwój kompetencji uczniów.
– Musimy dążyć do tego, aby wybór zawodu przez ucznia był jego najważniejszą życiową decyzją. Młody człowiek, a także jego rodzice muszą być świadomi, że dobry zawód to przede wszystkim prestiż, wysoka pozycja społeczna i powód do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji – zaznaczyła Sekretarz Stanu w MEN.
W trakcie trwania debaty przedstawione zostały funkcjonujące obecnie przepisy, na podstawie których szkoły w Polsce organizują kształcenie w określonych zawodach. Rozmawiano o regulacjach dotyczących dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Uczestnikom przedstawiono również analizę struktury szkolnictwa zawodowego oraz najpopularniejsze zawody, w których kształcą się uczniowie z terenu województwa opolskiego.
Dyskutowano między innymi o tym, jakie efekty działań zrealizowanych w ramach programów unijnych powinny być przeniesione do rozwiązań systemowych w kształceniu zawodowym. Wymieniono także czynniki wynikające z systemu oświaty, które wpływają na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
Przedstawiono również priorytety działań Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie szkolnictwa zawodowego, które dotyczą m.in. współpracy z pracodawcami w celu włączenia ich w proces kształcenia zawodowego.
Podczas debaty zaprezentowane zostały także efekty realizacji działań w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w województwie opolskim. Omówiono również działania zaplanowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone do realizacji w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.
Dyskusja panelowa na temat rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia zawodowego prowadzona była w ramach trzech obszarów tematycznych:
- Struktura i organizacja kształcenia zawodowego.
- Rola pracodawców w realizacji dobrej zmiany w kształceniu zawodowym.
- Stan bazy dydaktycznej kształcenia praktycznego po realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 i dalsze potrzeby w tym zakresie.
Debata w Zakrzowie to jedna z zaplanowanych w całej Polsce wojewódzkich debat oświatowych na temat zmian w systemie edukacji. Debaty pod hasłem „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” odbywają od połowy marca. Wcześniejsze spotkania wojewódzkie na temat przyszłości szkolnictwa zawodowego odbyły się w Lublinie (15 marca), Siedlcach (21 marca), Rzeszowie (18 kwietnia) oraz Bydgoszczy (27 kwietnia).
W ramach spotkania w Zakrzowie uczniowie szkół zawodowych z terenu województwa opolskiego zaprezentowali swoje dotychczasowe osiągnięcia oraz przedstawili bogatą ofertę szkolnictwa zawodowego w regionie.
W Opolskiej Debacie o Edukacji udział wzięła Violetta Porowska – Wicewojewoda Opolski oraz Michał Siek – Opolski Kurator Oświaty. Obecni byli także parlamentarzyści, dyrektorzy szkół, przedstawiciele związków zawodowych, organizacji pozarządowych i oświatowych, pracodawcy, przedstawiciele izb rzemieślniczych i organizacji gospodarczych, samorządowcy oraz uczniowie szkół zawodowych. W spotkaniu uczestniczyło blisko 450 osób.
Więcej informacji na temat kolejnych debat wojewódzkich na stronie internetowej www.debataoswiatowa.men.gov.pl.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2016/05/09
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe