Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Nowa Pracownia Przyrody w CNK
– Bardzo bym chciała, aby każdy nauczyciel przedmiotów, w których eksperyment jest potrzebny jako element nauki, mógł eksperymentować – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska w czwartek (21 maja) na konferencji podsumowującej pilotażowy projekt „Pracownia przyrody”.
W trakcie spotkania, które odbyło się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik (CNK), podsumowano projekt „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy z uczniem opartych na metodzie badawczej”. CNK realizowało go od połowy 2013 r. we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. „Nowa pracownia przyroda” była jedną z pięciu jego części. W jego ramach wraz z nauczycielami, naukowcami, badaczami i ekspertami z różnych dziedzin nauki oraz edukacji opracowano propozycje nowych rozwiązań edukacyjnych, mających przyczynić się do rozwoju edukacji przyrodniczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej.
W wybranych szkołach podstawowych na terenie Polski przeprowadzono pilotaż wykorzystania proponowanych rozwiązań: metod uczenia i wyposażenia.
Zrealizowano także projekt badawczy, którego celem była analiza sposobu pracy z uczniem, stosowanych metod i wykorzystywanych pomocy naukowych.
Co wynika z badań towarzyszących projektowi? Nauczyciele rozumieją wartość i zasadność korzystania z metody badawczej przy nauczaniu przyrody. Stosują je jednak rzadko. MEN chce to zmienić, m.in. poprzez szkolenia nauczycieli.
– Mam nadzieję, że dyrektorzy szkół, samorządowcy i marszałkowie województw wiedzą, że nauka poprzez eksperyment jest ważnym elementem edukacji i nie będą na to skąpić środków z funduszy unijnych – powiedziała szefowa MEN. – Aby przeprowadzać eksperymenty nauczyciel przede wszystkim musi mieć odpowiedni sprzęt. Jednak to nie wszystko. Musi też być przygotowany i ośmielony – dodała.
W rekomendacjach zwrócono uwagę na konieczność wprowadzenia metody badawczej na należne jej miejsce – jako pełnowartościowego sposobu zdobywania wiedzy. Dlatego postulowane jest stworzenie standardów jej wykorzystania, gdyż to m.in. ich brak powoduje, że nauczyciele pracują odmiennymi metodami.
Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała, że w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 środki unijne zostaną przeznaczone zarówno na doposażenie szkolnych pracowni przyrodniczych, jak i doskonalenia kompetencji zawodowych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
Konferencji towarzyszyła wystawa prezentująca dorobek wszystkich pięciu części projektu. Obok stanowiska z rekomendowanym wyposażeniem Pracowni Przyrody znalazły się stanowiska eksperymentalne, na których można było przetestować przykładowe działania i porozmawiać z uczestnikami pilotażu.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/05/21
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe