Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Nauka programowania i szerokopasmowy Internet dla szkół!
Ministrowie edukacji narodowej, cyfryzacji oraz nauki i szkolnictwa wyższego zapowiedzieli ważne zmiany dla szkół i uczniów.
Nauka programowania dla uczniów i szerokopasmowy Internet dla wszystkich szkół – to zapowiedzi ministrów edukacji narodowej, cyfryzacji oraz nauki i szkolnictwa wyższego.
Podstawa programowa, na każdym etapie edukacyjnym, zostanie rozszerzona. Jedną z nowości będzie wprowadzenie nauczania programowania.
Ministrowie Anna Zalewska, Anna Streżyńska, wicepremier Jarosław Gowin oraz prof. Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji poinformowali o tym na wspólnej konferencji prasowej.
– Na poważnie zaczynamy uczyć dzieci podstaw programowania. Zaczynamy od pilotażu w 2016 r. Od 2017 r. zmiany we wszystkich szkołach – ogłosiła szefowa MEN. – Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy. Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy. Naszym celem jest upowszechnienie tej wiedzy w całym społeczeństwie. Dzisiaj stawiamy pierwszy krok na tej drodze – dodała Anna Zalewska.
Zmiany spowodują, że elementem powszechnego kształcenia informatycznego stanie się umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku.
Programowanie kształci takie umiejętności jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów; dobra organizacji pracy podczas rozwiązywania problemów oraz budowa kompetencji potrzebnych do współpracy, niezbędnych dzisiaj w niemal każdym zawodzie.
W związku z planowanymi zmianami Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmie skoordynowane działania m.in. na rzecz kształcenia kadry nauczycielskiej, która wdroży nauczanie programowania w szkołach.
– Tylko edukacja zapewni naszym dzieciom systematyczną naukę umiejętności cyfrowych. Dołączamy do czołowych państw w Europie, w których elementy informatyki są już w szkołach – mówiła w trakcie konferencji minister cyfryzacji Anna Streżyńska. – Naszych dzieci nie stać na mozolne budowanie kompetencji cyfrowych w oparciu o rozwiązania pozaszkolne. Nie możemy odbiegać od uczniów z innych krajów i teraz robimy pierwszy krok. Będziemy wspierać Ministerstwo Edukacji w tym przedsięwzięciu. Pomożemy zinwentaryzować zasoby szkolne. Zarówno sprzęt IT jak i dostęp do Internetu – dodała.
Minister cyfryzacji poinformowała także o kolejnym kroku. – Chcemy zapewnić wszystkim szkołom podstawowym i ponadpodstawowym dostęp do szybkiego szerokopasmowego Internetu. Na ten cel uruchomimy pieniądze z programu Polska Cyfrowa – ogłosiła.
Ministrowie zaapelowali też do rodziców: pomóżmy wspólnie dzieciom uczyć się aktywności w świecie cyfrowym.
Zdaniem wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina proponowane zmiany wprowadzą Polskę do ścisłej naukowej czołówki.
– Tu padły dwie deklaracje: szerokopasmowego Internetu do wszystkich szkół w Polsce i wprowadzenia od pierwszej klasy szkoły podstawowej lekcji programowania. Realizacja tych dwóch celów wprowadzi Polskę do ścisłej czołówki. Wprowadzenie zajęć programowania do polskich szkół jest drugim takim programem na świecie – powiedział Jarosław Gowin. – Jestem dumny z tych zapowiedzi. Program obu pań minister: edukacji i cyfryzacji wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej nauki, polskiego świata uniwersyteckiego. Wszędzie na świecie znane są nazwiska lwowskiej szkoły matematycznej. Wszyscy informatycy, matematycy, fizycy znają takie nazwiska jak Stefan Banach, Stanisław Mazur, Stanisław Ulam czy Hugo Steinhaus. Mam nadzieję, że dzięki programowi, wśród młodych Polaków znajdą się znakomici kontynuatorzy dorobków polskiej myśli matematycznej II Rzeczypospolitej – dodał wicepremier.
O szczegółach zapowiedzi mówił też prof. Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji. – Nasze dzieci nie mają czasu czekać na te zmiany. Nasz system edukacji nie powinien przeoczyć tego światowego trendu. Zwłaszcza, że nauczanie informatyki ma w naszym kraju wieloletnią tradycję – powiedział. – Chcemy, by ta propozycja całą falą została wprowadzona na wszystkich poziomach edukacyjnych i we wszystkich klasach. Dzieci nam nie wybaczą, jeśli będziemy ospali i opóźniali wprowadzenie do szkół nowoczesnych technologii dodał prof. Sysło.
Prognozy wskazują, że w najbliższych latach na całym świecie będzie rósł niedobór pracowników z przygotowaniem informatycznym. Rynek pracy podnosi rangę̨ zawodów informatycznych, na co szybko zareagowały rządy największych państw.
W większości rozwiniętych i rozwijających się krajów podjęto prace mające na celu włączenie nauczania informatyki (computer science), w tym nauki programowania, do kanonu kształcenia wszystkich uczniów od najmłodszych lat.
– Zrobimy wszystko, by wesprzeć nauczycieli w ich przygotowaniu się do realizacji podstawy w proponowanej postaci – zapowiedziała minister edukacji Anna Zalewska.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/12/22
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe