Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Kujawsko-Pomorska debata o edukacji – kształcenie zawodowe dla rynku pracy
– Nauczyciele muszą znać potrzeby swoich uczniów i pomagać im w rozwoju zawodowym – powiedziała w Bydgoszczy wiceminister edukacji Teresa Wargocka.
Sekretarz Stanu w MEN wzięła udział w kolejnej debacie oświatowej poświęconej przyszłości szkolnictwa zawodowego w Polsce.
Kujawsko-Pomorska debata o edukacji „Kształcenie zawodowe dla rynku pracy” odbyła się we wtorek w Auditorium Novum Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.
W swoim przemówieniu wiceminister edukacji podkreśliła konieczność wprowadzenia zmian w szkolnictwie zawodowym.
– W ostatnich latach, szczególnie dzięki środkom unijnym, w szkolnictwie zawodowym zaszło wiele zmian. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że to wciąż jeszcze zbyt mało – podkreśliła wiceminister Teresa Wargocka. – Musimy mieć świadomość, że fundusze europejskie kiedyś się skończą. Jest jeszcze czas na wypracowanie dobrego modelu edukacji zawodowej, który będzie służył młodemu człowiekowi i pozwoli mu na odnalezienie się na rynku pracy – dodała.
Wiceminister Teresa Wargocka zaznaczyła, że w wypracowaniu koncepcji rozwoju szkolnictwa zawodowego, obok praktycznej nauki zawodu, niezwykle ważna jest wychowawcza funkcja szkoły. To ona kształtuje całościowy rozwój kompetencji uczniów.
– Chcemy, aby młode pokolenie Polaków było wykształcone, kreatywne i otwarte na świat. W kształceniu zawodowym zdiagnozowanych zostało wiele obszarów. Szkoła ma odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku pracy i kształtować w uczniach odpowiedzialność za dalsze samokształcenie i własny rozwój zawodowy – powiedziała Sekretarz Stanu w MEN.
Podczas debaty przedstawione zostały funkcjonujące obecnie przepisy, na podstawie których szkoły w Polsce organizują kształcenie w określonych zawodach. Wiele uwagi poświęcono regulacjom dotyczącym dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Uczestnikom przedstawiono także analizę struktury szkolnictwa zawodowego oraz najpopularniejsze zawody, w których kształcą się uczniowie z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
Uczestnicy debaty dyskutowali między innymi o tym, jakie efekty działań zrealizowanych w ramach programów unijnych powinny być przeniesione do rozwiązań systemowych w kształceniu zawodowym, a także które czynniki wynikające z systemu oświaty wpływają na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.
Przedstawiono także priorytety działania MEN w zakresie szkolnictwa zawodowego, które polegają m.in. na współpracy z pracodawcami w celu włączenia ich w proces kształcenia zawodowego. Podczas debaty zaprezentowane zostały także efekty realizacji działań w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w województwie kujawsko-pomorskim. Omówiono również działania zaplanowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego do realizacji w nowej perspektywie finansowej w latach 2014-2020.
Dyskusja panelowa na temat rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia zawodowego prowadzona była w ramach trzech obszarów tematycznych:
Struktura i organizacji kształcenia zawodowego.
Rola pracodawców w realizacji dobrej zmiany w kształceniu zawodowym.
Stan bazy dydaktycznej kształcenia praktycznego po realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 i dalsze potrzeby w tym zakresie.
W pierwszej części debaty wiceminister Teresa Wargocka wręczyła nagrody w pierwszej edycji konkursu „Potrzeby rynku pracy naszą misją”. Jego organizatorem był Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu w partnerstwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy pod patronatem Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy.
Laureatami konkursu zostały szkoły:
- Zespół Szkół Budowlanych im. Jurija Gagarina w Bydgoszczy;
- Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie;
- Zespół Szkół Samochodowych im. gen. Józefa Bema w Toruniu;
- Zespół Szkół w Chełmży;
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Świeciu;
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowem.
Spotkanie w Bydgoszczy było 13. z zaplanowanych w całej Polsce wojewódzkich debat oświatowych na temat zmian w systemie edukacji. Debaty pod hasłem „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” odbywają od połowy marca. Wcześniejsze debaty wojewódzkie na temat przyszłości szkolnictwa zawodowego odbyły się w Lublinie (15 marca), Siedlcach (21 marca) oraz Rzeszowie (18 kwietnia). Ostatnia debata o tej tematyce będzie miała miejsce w Opolu.
W Kujawsko-Pomorskiej debacie udział wziął Mikołaj Bogdanowicz – Wojewoda Kujawsko-Pomorski oraz Marek Gralik – Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Obecni byli także parlamentarzyści, dyrektorzy szkół, przedstawiciele związków zawodowych, organizacji pozarządowych i oświatowych, pracodawcy, przedstawiciele izb rzemieślniczych i organizacji gospodarczych, samorządowcy oraz uczniowie szkół zawodowych. W spotkaniu wzięło udział blisko 300 osób.
Więcej informacji na temat kolejnych debat wojewódzkich na stronie internetowej www.debataoswiatowa.men.gov.pl
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2016/04/26
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe