Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – debata w Gorzowie Wielkopolskim
Jak organizować kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – to temat lubuskiej debaty edukacyjnej.
Teresa Wargocka Sekretarz Stanu w MEN uczestniczyła dziś w Gorzowie Wielkopolskim w spotkaniu organizowanym przez Władysława Dajczaka Wojewodę Lubuskiego oraz Ewę Rawę Lubuskiego Kuratora Oświaty.
Minister Teresa Wargocka podkreśliła w trakcie swojego wystąpienia, że aby wprowadzić dobrą zmianę w edukacji musimy najpierw zrobić diagnozę stanu obecnego i temu służą nasze spotkania. Zaznaczyła, że do wspólnej dyskusji zaprosiliśmy wszystkich tych, którzy są zainteresowani przyszłością polskiej edukacji.
– Bardzo cieszę się, że w Gorzowie Wielkopolskim mogę spotkać tak liczną grupę osób, którym na sercu leży dobro naszych dzieci i ich edukacja – powiedziała Minister Wargocka.
Sekretarz Stanu w MEN dodała, że od lat w szkołach prowadzona jest idea edukacji włączającej. To model edukacji, w którym każdy uczeń funkcjonuje w inny sposób w szkole z powodu swojej niepełnosprawności i jak najwcześniej uczestniczy w edukacji w swojej grupie rówieśniczej.
Minister Teresa Wargocka podkreśliła, że około 50 proc. uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności uczęszcza do szkół ogólnodostępnych.
– Otrzymujemy sygnały, że organizacja kształcenia dla tych uczniów w wielu miejscach wymaga poprawy. Chcielibyśmy za pośrednictwem dzisiejszego spotkania poszukać wspólnie rozwiązań, dzięki którym możliwe będzie stworzenie warunków do realizowania edukacji włączającej – zaznaczyła Teresa Wargocka wiceminister edukacji. – Wiemy, że są uczniowie, którzy wymagają wsparcia i musimy im je zapewnić. W szkołach są potrzebni świetni specjaliści, metodycy. To dla nas niezwykle istotne – dodała wiceszefowa MEN.
W ramach spotkania ponad 350 uczestników z województwa lubuskiego dyskutowało na temat sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie tych z orzeczeniem o niepełnosprawności. Rozmawiano także o ich miejscu w systemie edukacji, formach wsparcia oraz edukacji włączającej. Poruszano również kwestię roli podmiotów zewnętrznych w procesie wspomagania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jego rodziny.
Uczestnicy debaty próbowali odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób stworzyć warunki do jak najlepszego funkcjonowania fizycznego, psychicznego, intelektualnego, społecznego i rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zastanawiano się jak tego dokonać w najbardziej adekwatnych do tych potrzeb formach funkcjonujących w ramach systemu oświaty.
Dyskusja prowadzona była w ramach dwóch paneli:
Panel I – Edukacja włączająca.
- Jakie wsparcie w edukacji włączającej powinno być zapewnione dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole i placówce?
- Jak efektywnie organizować współpracę w zakresie zapewnienia wsparcia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Panel II – Jak skutecznie nadzorować, monitorować i finansować organizację i efekty kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Debata w Gorzowie Wielkopolskim to siódma z 16. debat wojewódzkich – pierwsza na temat kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kolejne spotkania odbędą się 11 kwietnia w Białymstoku, 19 kwietnia w Krakowie oraz 17 maja w Katowicach.
Więcej informacji na temat debat wojewódzkich na stronie www.debataoswiatowa.men.gov.pl.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2016/04/05
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe