Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Działania MEN – pół roku rządu Premier Beaty Szydło
Minister edukacji Anna Zalewska podczas dzisiejszego posiedzenia Rady Ministrów przedstawiła działania MEN w ciągu pół roku rządu Premier Beaty Szydło.
Minister Anna Zalewska w swoim wystąpieniu podkreśliła, że wspólnie z rządem jako minister edukacji zrealizowała postulat około 2 mln rodziców przywracając obowiązek szkolny od siódmego roku życia. Szefowa MEN dodała, że od 1 września 2016 r. obowiązkiem szkolnym objęte będą siedmiolatki. Natomiast dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej lub pozostania w przedszkolu – jeśli tak zadecyduje rodzic.
Minister edukacji przedstawiła szacunkowe dane, które MEN zebrało od dyrektorów szkół odnośnie liczby dzieci, które rozpoczną pierwszą klasę od 1 września.
Blisko 210 tys. uczniów rozpocznie od września naukę w klasach I, w tym:
- 91 tys. dzieci 7- letnich , które nie rozpoczęły obowiązku szkolnego jako dzieci 6-letnie rok wcześniej;
- 74 tys. dzieci 6-letnich (18% rocznika), które rozpoczną dobrowolnie naukę w klasach I;
- 45 tys. dzieci 7-letnich, które obowiązkowo rozpoczęły naukę w klasie I rok wcześniej, ale postanowiły kontynuować naukę w pierwszej klasie.
Podczas swojego wystąpienia Szefowa MEN podkreśliła, że przy roczniku liczącym 414 tys. sześciolatków oznacza to, że blisko 82% dzieci 6-letnich zostanie w przedszkolu, a około 18% pójdzie do szkół. Zaznaczyła jednak, że są to dane szacunkowe, a ostateczne liczby będą znane jesienią.
Wśród najważniejszych działań MEN wymienionych przez Minister Annę Zalewską znalazły się m.in.:
Wzmocnienie roli kuratora oświaty.
Przywróciliśmy weto kuratora oświaty w sprawie likwidacji publicznych szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Organ prowadzący, który chciałby zlikwidować szkołę musi uzyskać pozytywną opinię, czyli mieć zgodę kuratora oświaty. Wprowadzenie konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przypadku zamiaru likwidacji szkół pozwoliło na zapobieżenie wielu nieuzasadnionym likwidacjom.
Koniec z tzw. godzinami karcianymi.
Zlikwidowaliśmy obowiązek realizacji tzw. „godzin karcianych” w dotychczasowej formule. Po zmianie – oferta zajęć dodatkowych będzie bardziej dostosowana do faktycznych potrzeb uczniów. Zlikwidowana zostanie biurokracja związana z rozliczaniem godzin karcianych.
Uporządkowaliśmy wypłatę nagród za tytuł Profesora Oświaty.
Wprowadziliśmy przepis ułatwiający planowanie i wypłacanie jednorazowej gratyfikacji pieniężnej nauczycielowi, któremu przyznano tytuł honorowy profesora oświaty. W budżecie na ten cel zabezpieczono prawie pół miliona zł (450 tys. zł).
Koniec z zatrudnianiem nauczycieli karanych.
Nie będzie możliwe zatrudnienie w przedszkolu, szkole lub innej placówce oświatowej osoby, która nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnych i nie korzysta z praw publicznych. Tworzymy rejestr, który nie dopuści do pracy z dziećmi nauczycieli ukaranych najwyższymi karami dyscyplinarnymi. Dane do rejestru będą wprowadzane od 1 września 2016 r. Zaświadczenia z rejestru będą wydawane od 1 stycznia 2017 r.
Uratowaliśmy Ustawę o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Przez zaniedbania poprzedników istniało zagrożenie, że ustawa nie zostanie przyjęta do końca 2015 r. Komisja Europejska mogłaby wtedy zażądać od Polski zwrotu środków unijnych przekazanych na realizację tego projektu oraz wstrzymać planowane na kolejne lata inwestycje w uczenie się dorosłych. Kwota projektu wynosi 68 320 130 zł. Dodatkowo Uratowaliśmy 2 mld zł przewidziane w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 na działania związane z uczeniem się dorosłych na poziomie krajowym i regionalnym.
Prowadzimy ogólnopolską debatę o systemie oświaty „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana”
Przy współpracy z wojewodami i kuratorami oświaty zorganizowaliśmy w 16 województwach 17 debat oświatowych. Wzięło w nich udział ponad 6 tys. osób (6100). Dodatkowo w kuratoriach zorganizowano blisko 50 spotkań dotyczących zmian w systemie oświaty.
Eksperci Dobrej Zmiany
Jednocześnie do wypracowania wspólnych rozwiązań zaprosiliśmy blisko 2 tys. ekspertów, tzw. Ekspertów Dobrej Zmiany, którzy pracują na spotkaniach w ministerstwie w 16 grupach tematycznych. Do tej pory odbyło się 39 spotkań, w których udział wzięło 810 ekspertów.
Strona internetowa poświęcona debatom
Ponadto w różnych częściach kraju trwają spotkania i debaty. Na dedykowanej stronie www.debataoswiatowa.men.gov.pl dostaliśmy informacje o 35 debatach lokalnych.
Otrzymaliśmy 2100 opinii od Ekspertów Dobrej Zmiany 800 opinii od obywateli.
Ogólnopolska debata zakończy się 27 czerwca. Wtedy podsumujemy intensywny czas spotkań, rozmów i dyskusji. Poinformujemy, jak ma wyglądać zmiana systemu edukacji.
Data: 2016/05/17
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe