Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Dualny system szkolnictwa zawodowego – wizyta studyjna wiceminister edukacji w Niemczech
Marzena Machałek Sekretarz Stanu w MEN na zaproszenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych RFN uczestniczyła w wizycie studyjnej poświęconej tematyce dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech.
Podczas spotkania w siedzibie Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań Naukowych wiceminister edukacji podkreśliła, jak wiele instytucji i osób zaangażowanych jest w rozwój systemu dualnego w Niemczech.
– Polska gospodarka i rynek pracy czekają na wykwalifikowanych pracowników. Obecnie 50 proc. młodzieży uczy się w szkołach zawodowych. Dążymy jednak do tego, aby proces kształcenia był silnie związany z rzeczywistymi warunkami pracy – powiedziała Marzena Machałek Sekretarz Stanu w MEN.
– Naszym celem jest stworzenie dobrego systemu dualnego, lecz nie zrobimy tego bez aktywnego udziału pracodawców – dodała wiceminister edukacji.
W trakcie szeregu spotkań i dyskusji, m.in. z przedstawicielami Izb Przemysłowo-Handlowych w Berlinie i Frankfurcie (IHK), Federalnego Zrzeszenia Niemieckich Związków Pracodawców (BDA) oraz przedsiębiorcami, wiceszefowa MEN miała okazję z bliska poznać sposób funkcjonowania systemu szkolnictwa zawodowego w Niemczech.
Niemiecki model edukacji zawodowej, tzw. system dualny, zakłada połączenie nauki teoretycznej z praktyczną nauką zawodu. Osoby zdobywające wykształcenie zawodowe w drodze kształcenia dualnego przechodzą na ogół trzyletnią naukę zawodu w szkole i w zakładzie pracy zgodnie z wybranym zawodem lub też w specjalistycznych szkołach zawodowych podlegających wyłącznemu nadzorowi państwa.
W system kształcenia dualnego w Niemczech zaangażowane są instytucje na poziomie federalnym (Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych), kraje związkowe, izby przemysłowo-handlowe oraz rzemieślnicze, pracodawcy oraz uczniowie.
Wieloletnia tradycja sprawiła, że firmy i przedsiębiorstwa czują się zobowiązane do przyjmowania adeptów zawodu na praktyki, nawet w świetle braku oficjalnych uregulowań prawnych tej kwestii, które by im takie zadanie narzucały.
Głównym zadaniem pracodawców jest zapewnienie jak najwyższej jakości praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami i wytycznymi w danym zawodzie. Pracodawcy współpracują przy tym ze szkołami zawodowymi oraz izbami przemysłowo-handlowymi lub rzemieślniczymi.
Finansują również praktyczną część nauki zawodu. Szacuje się, że tamtejsze firmy rocznie inwestują w szkolnictwo zawodowe około 26 mld euro.
W niemieckich przedsiębiorstwach uczniowie kształcą się na podstawie jednolitego programu nauczania, który może być dostosowany do konkretnego przedsiębiorstwa. W Niemczech nauka prowadzona jest w 328 zawodach.
Podczas spotkania w Szkole Średniej im. Urlicha von Hutten we Frankfurcie nad Odrą wiceminister edukacji miała okazję z bliska zapoznać się z funkcjonowaniem doradztwa zawodowego w szkołach. O szeregu działaniach podejmowanych przez placówkę opowiadała dyrektor szkoły i nauczyciele prowadzący doradztwo zawodowe.
Zajęcia doradztwa zawodowego dla uczniów szkoły zaczynają się od siódmej klasy (13. rok życia). W trakcie całego roku szkoła wraz z licznymi partnerami i przedsiębiorcami organizuje wspólne projekty, dzięki którym uczniowie mogą zapoznać się z poszczególnymi zawodami. Założeniem programu doradztwa jest to, że uczeń 9. klasy powinien wiedzieć, jaki będzie jego zawód wykonywany po zakończeniu nauki. W tym samym czasie uczniowie odbywają obowiązkowe dwutygodniowe praktyki w firmach i instytucjach polityki społecznej.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/07/05
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe