Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Dualny system szkolnictwa zawodowego w Szwajcarii – spotkanie z udziałem szefowej MEN
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska wzięła udział w spotkaniu dotyczącym dualnego systemu szkolnictwa zawodowego w Szwajcarii.
W środowym spotkaniu udział wzięła również Marzena Machałek Sekretarz Stanu w MEN, dr hab. Sebastian Skuza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Andrej Motyl – Ambasador Konfederacji Szwajcarskiej w Polsce.
Uczestnicy spotkania rozmawiali między innymi o możliwościach i korzyściach wynikających ze współpracy pracodawców ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe. Dyskutowano również, w jaki sposób można wzmocnić współpracę pomiędzy szkołami i przedsiębiorstwami, aby kwalifikacje osób wkraczających na rynek pracy w większym stopniu odpowiadały na potrzeby pracodawców. Punktem wyjścia do dyskusji była prezentacja szwajcarskiego systemu kształcenia zawodowego.
Kształcenie zawodowe w Szwajcarii odbywa się w ścisłej współpracy pomiędzy rządem, kantonami i branżowymi stowarzyszeniami pracodawców.
System szwajcarski oparty o kształcenie praktyczne w systemie dualnym różni się od większości europejskich systemów kształcenia zawodowego. Kształcenie dualne jest oparte głównie na kształceniu praktycznym realizowanym przez 3-4 dni w tygodniu u pracodawcy, które jest uzupełnione o zajęcia teoretyczne w zakresie kształcenia zawodowego oraz kształcenie ogólneodbywające się jeden lub dwa dni w szkole zawodowej. Nauka w szkole obejmuje teoretyczne zagadnienia z przedmiotów zawodowych, jak również podmioty ogólnokształcące takie jak język ojczysty i język obcy, komunikację i wiedzę o społeczeństwie.
To firma decyduje o procedurze wyboru uczniów, którzy przyjęci zostaną na naukę. Kryteria wyboru obejmują wyniki kształcenia ucznia w gimnazjum, weryfikację jego dokumentów aplikacyjnych i rozmowę kwalifikacyjną. Niektóre firmy wymagają także, aby kandydaci zdali test umiejętności.
Dodatkowo, uczniowie biorą udział w kursach wewnętrznych organizowanych w firmach, w których się kształcą, a także pozwalających nabyć dodatkowe umiejętności praktyczne i kwalifikacje. Kursy branżowe często odbywają się w centrach szkoleniowych prowadzonych przez właściwe branżowo przedsiębiorstwa.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/07/06
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe