Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Debata o nowej podstawie programowej z historii z udziałem wiceministra edukacji
Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN w środę wziął udział w debacie dotyczącej nowej podstawy programowej z historii. Spotkanie odbyło się w stołecznym Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek Historia”. Zorganizowana debata wpisuje się w kontekst szeroko rozumianej dyskusji o nowej podstawie programowej.
Biorący udział w spotkaniu publicyści, historycy i nauczyciele zastanawiali się nad istotą zaproponowanych przez MEN zmian. Już wkrótce do prekonsultacji trafią nowe podstawy programowe do szkół ponadpodstawowych, w tym również do historii.
Wiceminister edukacji Maciej Kopeć przypomniał, że w związku z reformą edukacji 1 września 2017 r. zmieni się podstawa programowa dla uczniów klas I, IV, VII szkoły podstawowej, a w kolejnych latach obejmie uczniów innych klas. W szkole podstawowej, w miejsce dotychczasowego przedmiotu historia i społeczeństwo, pojawiają się dwa odrębne przedmioty z historii i z wiedzy o społeczeństwie. Zmiany będą też w liceach ogólnokształcących i technikach.
– Pewne elementy nauczania historii, w tym swoboda, jaką dajemy nauczycielom, nie uległy istotnej zmianie – podkreślił wiceminister edukacji Maciej Kopeć. – Bierzemy pod uwagę głosy różnych środowisk, a nauczyciel historii nie musi się posługiwać podręcznikiem, jeśli dobrze sobie radzi bez niego. Potrzebna jest natomiast szeroka dyskusja o tym, jak najlepiej docierać do młodego człowieka i wyposażyć go przynajmniej w minimum niezbędnej historycznej wiedzy – podkreślił.
Prof. Włodzimierz Suleja, współautor podstawy programowej do historii, podczas swojego wystąpienia wskazywał, że w nauczaniu historii położono szczególny nacisk na ostatnie dwa stulecia.
– Staramy się budować emocjonalny stosunek ucznia do historii Polski, m.in. poprzez prezentowanie postaci znaczących dla kraju – powiedział prof. Włodzimierz Suleja odnosząc się do zaproponowanych zmian dla uczniów zwłaszcza IV klas szkół podstawowych.
Uczestnicząca w spotkaniu dr Katarzyna Maniewska z Biura Edukacji Narodowej IPN wspomniała o wspólnych inicjatywach ministerstwa i Instytutu, w tym m. in. o szkoleniach z historii najnowszej dla nauczycieli pt. „Między dwoma totalitaryzmami”, które odbywają się w całej Polsce. W tegorocznej edycji bierze w nich udział przeszło 1 700 nauczycieli.
– IPN od lat wypełniał w szkołach lukę dotyczącą nauczania historii, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich latach. Nadal będziemy wspierać szkoły i nauczycieli – zapewnił z kolei dr Jarosław Szarek prezes Instytutu.
Uczestniczący w debacie publicyści Piotr Zaremba i Jan Wróbel, chodź na ogół prezentujący odrębną wizję szkoły i nauczania wspólnie podkreślili, iż wiedza historyczna powinna być skorelowana z nauczaniem języka polskiego. O potrzebie bliskiego zespolenia – zwłaszcza tych dwóch przedmiotów w szkołach ponadpodstawowych – mówił również dr Jarosław Szarek. Według niego w nauczaniu bardzo istotnym elementem jest budowanie wspólnego kodu kulturowego, który najlepiej można przekazać właśnie poprzez historię ojczystą, język polski, ale również poprzez treści prezentowane na muzyce i plastyce. Nowa podstawa programowa daje nadzieję na lepsze poznanie szerszego tła kulturowego Polaków.
Organizatorem debaty było Ministerstwo Edukacji Narodowej i Instytut Pamięci Narodowej. Jej pełny zapis dostępny jest poniżej.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/04/26
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe