Reforma systemu finansowania zadań oświatowych, która weszła w życie w 2025 r., objęła zmiany w zakresie dotowania szkół i placówek niesamorządowych. Poniżej przedstawione zostały kluczowe informacje dotyczące nowych zasad obowiązujących od 1 stycznia 2025 r.
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 754 ze zm.) podstawą naliczania dotacji dla uczniów szkół niepublicznych, dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz wychowanków internatów w szkołach niepublicznych staje się „przewidziana kwota potrzeb oświatowych", zastępująca dotychczasową „kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej". Podział łącznej kwoty potrzeb oświatowych będzie następował według algorytmu określonego w załączniku do nowego rozporządzenia z 18 grudnia 2024 r. Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz.U. z 2024 r. poz. 1930. Wspomniane rozporządzenie wprowadza z dniem 1 stycznia 2025 r. następujące zmiany w sposobie naliczania środków: obniżenie wskaźnika Sg dla szkół policealnych niepublicznych kształcących w trybie zaocznym z 0,005 do 0,003 (wskaźnik dla trybu stacjonarnego pozostaje na poziomie 0,005); wprowadzenie wagi dla dzieci do lat 5 objętych wychowaniem przedszkolnym, uwzględnianej przy naliczaniu dotacji dla uczniów z orzeczeniami; zmiana zasad finansowania uczniów z autyzmem w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W oddziałach...Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj terazJuż masz konto? Zaloguj się