17 października o godzinie 14:00 dla wszystkich klientów portalu Nadzór Pedagogiczny odbędzie się sesja Q&A na żywo z ekspertem Michałem Łyszczarzem. Jeśli jeszcze nie masz wykupionego abonamentu, a chcesz uczestniczyć w tym wydarzeniu, kliknij TUTAJ i zamów dostęp!

Reforma edukacji 2026/2027: nowa podstawa programowa, zmiany w arkuszach i egzaminach

21 października 2025 r. / 3 min. czytania

W dniu 8 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez resort edukacji projekt obszernej nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz powiązanych aktów prawnych (numer z wykazu - UD220), stanowiącej kolejny etap reformy systemu edukacji. Zmiany będą miały charakter strukturalny i programowy, a ich celem ma być dostosowanie polskiej szkoły do współczesnych wyzwań edukacyjnych i społecznych. Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie nowej podstawy programowej opartej na efektach uczenia się, uproszczenie procedur organizacyjnych szkół poprzez rezygnację z obowiązku opiniowania arkuszy przez kuratorów oświaty, przesunięcie terminu egzaminu ósmoklasisty na kwiecień oraz doprecyzowanie zasad oceniania i klasyfikowania uczniów w oddziałach przygotowania wojskowego i klasach mundurowych. Planowane regulacje mają wejść w życie etapowo, począwszy od roku szkolnego 2026/2027.

Reforma podstawy programowej Projektowana nowelizacja wprowadzi nową definicję podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Dotychczasowe pojęcie „treści nauczania – wymagania szczegółowe” zostanie zastąpione określeniem „oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych, które w sposób celowy wspierają realizację efektów...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?