Eksperyment pedagogiczny i innowacja pedagogiczna to dwa różne sposoby wprowadzania zmian w szkole – oba wymagają odpowiedniego przygotowania, ale różnią się zakresem, celem i formalnością procedur. W drugiej części artykułu szczegółowo omawiamy konkretne kroki, jakie należy podjąć przy planowaniu i wdrażaniu zarówno eksperymentu, jak i innowacji pedagogicznej.
Procedury w przypadku prowadzenia eksperymentu pedagogicznego Eksperyment pedagogiczny to badanie, które wymaga ścisłego przestrzegania określonych zasad i procedur badawczych, ponieważ ma na celu ocenę skuteczności nowych metod edukacyjnych, technik nauczania lub organizacji pracy w szkole. Procedury są bardziej formalne i obejmują następujące kroki: I. Planowanie eksperymentu 1.Określenie celu eksperymentu: Zdefiniowanie hipotezy badawczej, np. „Czy nowa metoda nauczania matematyki poprawi wyniki uczniów?”. Wyznaczenie głównych celów eksperymentu (np. zwiększenie zaangażowania uczniów, poprawa wyników nauczania). 2.Wybór grupy eksperymentalnej i kontrolnej: Określenie, która grupa uczniów (np. klasa) będzie uczestniczyć w eksperymencie. Często eksperymenty wymagają porównania grupy eksperymentalnej (stosującej nową metodę) z grupą kontrolną (która stosuje tradycyjne metody nauczania). 3.Opracowanie metodologii badania: Określenie, jakie metody badawcze będą stosowane (np. testy, kwestionariusze, obserwacje). Przygotowanie narzędzi do zbierania danych (np. arkusze oceny wyników uczniów, formularze obserwacji). II. Zgoda organów 1.Zgoda dyrektora szkoły: Należy uzyskać akceptację dyrektora szkoły na przeprowadzenie eksperymentu, gdyż to on występuje ze stosownym wnioskiem. 2.Zgoda ministra: Wymagana jest zgoda kuratora oświaty, Ministra Edukacji Narodowej lub Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 3.Zgoda rodziców uczniów: Jeśli eksperyment dotyczy bezpośrednio uczniów, konieczne może być uzyskanie zgody rodziców lub opiekunów prawnych uczniów, zwłaszcza gdy eksperyment wiąże się z nowymi metodami oceniania lub wprowadzeniem nietypowych technik nauczania. III. Realizacja eksperymentu 1.Wdrożenie eksperymentalnej metody nauczania: Wprowadzenie zaplanowanej...Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz