17 października o godzinie 14:00 dla wszystkich klientów portalu Nadzór Pedagogiczny odbędzie się sesja Q&A na żywo z ekspertem Michałem Łyszczarzem. Jeśli jeszcze nie masz wykupionego abonamentu, a chcesz uczestniczyć w tym wydarzeniu, kliknij TUTAJ i zamów dostęp!

Eksperyment pedagogiczny czy innowacja pedagogiczna – oto jest pytanie (cz. 2)

10 października 2025 r. / 11 min. czytania

Eksperyment pedagogiczny i innowacja pedagogiczna to dwa różne sposoby wprowadzania zmian w szkole – oba wymagają odpowiedniego przygotowania, ale różnią się zakresem, celem i formalnością procedur. W drugiej części artykułu szczegółowo omawiamy konkretne kroki, jakie należy podjąć przy planowaniu i wdrażaniu zarówno eksperymentu, jak i innowacji pedagogicznej.

Procedury w przypadku prowadzenia eksperymentu pedagogicznego Eksperyment pedagogiczny to badanie, które wymaga ścisłego przestrzegania określonych zasad i procedur badawczych, ponieważ ma na celu ocenę skuteczności nowych metod edukacyjnych, technik nauczania lub organizacji pracy w szkole. Procedury są bardziej formalne i obejmują następujące kroki: I. Planowanie eksperymentu 1.Określenie celu eksperymentu: Zdefiniowanie hipotezy badawczej, np. „Czy nowa metoda nauczania matematyki poprawi wyniki uczniów?”. Wyznaczenie głównych celów eksperymentu (np. zwiększenie zaangażowania uczniów, poprawa wyników nauczania).   2.Wybór grupy eksperymentalnej i kontrolnej: Określenie, która grupa uczniów (np. klasa) będzie uczestniczyć w eksperymencie. Często eksperymenty wymagają porównania grupy eksperymentalnej (stosującej nową metodę) z grupą kontrolną (która stosuje tradycyjne metody nauczania).   3.Opracowanie metodologii badania: Określenie, jakie metody badawcze będą stosowane (np. testy, kwestionariusze, obserwacje). Przygotowanie narzędzi do zbierania danych (np. arkusze oceny wyników uczniów, formularze obserwacji).   II. Zgoda organów 1.Zgoda dyrektora szkoły: Należy uzyskać akceptację dyrektora szkoły na przeprowadzenie eksperymentu, gdyż to on występuje ze stosownym wnioskiem.   2.Zgoda ministra: Wymagana jest zgoda kuratora oświaty, Ministra Edukacji Narodowej lub Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.   3.Zgoda rodziców uczniów: Jeśli eksperyment dotyczy bezpośrednio uczniów, konieczne może być uzyskanie zgody rodziców lub opiekunów prawnych uczniów, zwłaszcza gdy eksperyment wiąże się z nowymi metodami oceniania lub wprowadzeniem nietypowych technik nauczania.   III. Realizacja eksperymentu 1.Wdrożenie eksperymentalnej metody nauczania: Wprowadzenie zaplanowanej...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Masz już konto?