Omówienie kierunków polityki oświatowej ogłoszonych przez MEN

1 lipca 2025 r. / 15 min. czytania

MEN opublikowało podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Ze względu na szczególną rolę tego dokumentu, stanowiącego istotne narzędzie koordynowania działań w zakresie polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym, wszystkie jednostki systemu oświaty powinny zapoznać się z jego treścią i uwzględnić zawarte w nim wytyczne podczas planowania pracy na kolejny rok szkolny.

Podstawa prawna dokumentu Zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.; dalej: u.p.o.), koordynację i realizację polityki oświatowej państwa zapewnia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (obecnie Minister Edukacji), działający we współpracy z wojewodami oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty. W celu realizacji powyższych zadań, minister ustala – zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 u.p.o. – podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego. Na poziomie województwa realizację polityki oświatowej państwa koordynuje kurator oświaty, którego zadania obejmują m.in. współpracę z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i realizacji odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej – zgodnej z kierunkami wyznaczonymi przez ministra. Podstawowe zasady dotyczące stosowania kierunków polityki oświatowej państwa w działaniach nadzoru pedagogicznego zostały również określone w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15). Zgodnie z jego przepisami, działania planowe podejmowane przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego muszą być zgodne z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa. Opracowując plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny, organy sprawujące nadzór pedagogiczny zobowiązane są do uwzględnienia zarówno wniosków z nadzoru sprawowanego w roku poprzednim, jak i aktualnych kierunków polityki oświatowej. W przypadku wprowadzenia przez ministra zmian w kierunkach polityki oświatowej w trakcie roku szkolnego – kuratorzy oświaty zobowiązani są do niezwłocznego dostosowania planów nadzoru do wprowadzonych zmian. Analogiczne obowiązki spoczywają na dyrektorach szkół i placówek oświatowych. Przy opracowywaniu planów nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny, powinni oni kierować się nie tylko analizą wyników nadzoru sprawowanego w poprzednim roku, ale również aktualnymi podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa. Kształtowanie myślenia analitycznego W roku szkolnym 2025/2026 jednym z kluczowych kierunków jest kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Już masz konto? Zaloguj się