Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o szczegółowe wyjaśnienie co to są metody, formy i techniki pracy z dziećmi.
W literaturze znajdziemy zapis: :gdyby ktoś zapytał o różnicę między metodą aktywną a techniką aktywną, to zachodzi ona głównie w wymiarze emocjonalnym: aktywna metoda to z definicji takie działanie, które odwołuje się i uwzględnia emocjonalny aspekt procesu uczenia się wykorzystując aktywną technikę w odpowiednim momencie i w odpowiedni sposób. Aktywna technika jest natomiast tylko przepisem na zewnętrzną organizację sytuacji - co, kto i w jaki sposób ma robić”.
Upraszczając można stwierdzić, że metoda pracy/nauczania jest pojęciem szerszym niż technika. Technika może być elementem metody.
Metodą jest np. odgrywanie ról, symulacja, projekt edukacyjny, natomiast technika to np. burza mózgów.
Jeśli chodzi o formy pracy uczniów - ogólnie można je podzielić na:
1) praca w grupie (lub zespołowa, gdy każdy uczeń ma konkretnie przypisaną role, zadanie)
2) zbiorowa (= cała klasa),
3) indywidualna (każdy uczeń pracuje sam).
Literatura.
Popek S. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1998
Praca zbiorowa: Kitowska D., Nowak A., Radkiewicz B. Co trzy głowy to nie jedna – czyli aktywizujące metody aktywnego uczenia się, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Pile, Piła 1999
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony w niepełnym wymiarze etatu realizuje doraźne zastępstwa. Czy przy wyliczeniu wynagrodzenia za godzinę zastępstwa należy brać pod uwagę wynagrodzenie nauczyciela z części etatu, czy z całego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką informację należy umieścić w IPET, aby wynikało z niego, że ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka, występuje brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym?
Czy taki zapis jest wystarczający, aby dziecko nie miało obowiązku realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z zapytaniem o fundusz socjalny. Podam przykład: jeśli nauczyciel pracuje w trzech szkołach i w jednej z nich ma 4 godziny, czy w takim przypadku należy mu się całość świadczenia, czy zgodnie z jego zatrudnieniem? Chodzi mi o świadczenie świąteczne, a przecież świadczenia socjalne są nie na osobę tylko na etat. Z góry dziękuję za pomoc.
- Jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności, a jakie następnie gdy dochodzi do sytuacji że rodzice żądają usunięcia z listy uczniów(przedszkole) jednego z dzieci z powodu jego agresywnego zachowania? Zaznaczę ,że rodzice są zdesperowani i za wszelką cenę chcą się "pozbyć" dziecka z przedszkola.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem wiejskiej szkoły do 70 uczniów. Prowadzimy też oddział przedszkolny. W 2013r. szkoła została przekazana stowarzyszeniu, które utworzyli rodzice i nauczyciele. Jesteśmy szkołą publiczną. Gmina przekazuje nam subwencję w 12 ratach na szkołę i na oddział przedszkolny. Moje pytanie dotyczy dotacji na oddział przedszkolny. Jeśli rodzice dzieci pięcioletnich w drodze rekrutacji na 2016/2017 zapiszą je do szkoły, czy mamy prawo do dotacji z gminy na pięciolatków (jeśli utworzymy jeden oddział, czyli połączymy pięciolatków z sześciolatkami? ). Czy jednak, aby otrzymać dotację na pięciolatków, trzeba utworzyć oddzielny oddział dla pięciolatków i oddzielny dla sześciolatków?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe