Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności, a jakie następnie gdy dochodzi do sytuacji że rodzice żądają usunięcia z listy uczniów(przedszkole) jednego z dzieci z powodu jego agresywnego zachowania? Zaznaczę ,że rodzice są zdesperowani i za wszelką cenę chcą się "pozbyć" dziecka z przedszkola.
Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy w drodze decyzji z powodów opisanych w statucie na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o systemie oświaty oraz statutu. Wydanie decyzji powinno być poprzedzone jednak wieloma działaniami i staraniami w dążeniu do poprawy.
Natomiast żądanie rodziców nie może być podstawą do usunięcia dziecka z przedszkola.
W statucie przedszkola powinny być zapisy zawierające m. in.:
1) prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do przedszkola, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków,
2) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo,
3) cele i zadania także z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,
5) zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
6) sposób postępowania nauczycieli oraz dyrektora w przypadku wystąpienia problemów wychowawczych, np. agresywnych zachowań wychowanków
7) współpracy ze specjalistami udzielającymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
8) współpracy z rodzicami z uwzględnieniem ich praw do znajomości zadań wynikających także z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji na temat zachowań i rozwoju dziecka,
9) zdiagnozowanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
Obowiązkiem przedszkola jest sprawowanie opieki nad wszystkimi dziećmi. Szczególnej opieki wymaga dziecko przejawiające zachowania agresywne. Należy przede wszystkim:
1) nawiązując ścisłą współpracę z rodzicami tego dziecka dążyć do zdiagnozowania przyczyn takiego zachowania i ustalić sposoby przeciwdziałania,
2) zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku, jego rodzicom,
3) podjąć działania na rzecz wspomagania pracy nauczycieli poprzez różnego rodzaju szkolenia.
O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców.
Po zakończeniu udzielania dziecku pomocy zespół dokonuje oceny jej efektywności.
W sytuacjach kryzysowych (a taką wydaje się być właśnie ta sytuacja) zespół powinien podjąć działania mediacyjne i interwencyjne.
Jeśli mimo podjętych i realizowanych działań przez przedszkole nie uda się dojść do porozumienia, działania nie przynoszą pożądanych efektów, rodzice nie współpracują z przedszkolem w dążeniu do poprawy, można rozważyć skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola na podstawie statutu po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną.
Decyzja, którą wyda dyrektor przedszkola powinna zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości odwołania od decyzji.
Podstawa prawna
1) Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2) Art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego - ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (ze zm.).
3) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.).
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze. zm.).
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik złożył podanie o pomoc z ZFŚS w październiku - pracował do 31.10., komisja socjalna zebrała się w listopadzie - czy temu pracownikowi należy się świadczenie - spełniał wówczas warunki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi z autyzmem ( klasa I SP) oraz uczniowi zagrożonemu niedostosowaniem społecznym w szkole niepublicznej( na prawach szkoły publicznej) można zorganizować zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
Jakie dokmenty byłyby wymagane?
Z góry dziękuje za odp.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września zatrudniam w SP na kilka godzin nauczyciela etyki. Jak mogę zgodnie z przepisami zorganizować lekcje, jeżeli na poziomie klas I-III zgłosiło się 9 osób, a na poziomie IV-VI - 5 osób?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Po zmianach zasad rekrutacji jesteśmy zobowiązani do prowadzenia naboru dzieci zgodnie z nową ustawą. Jak prowadzić rekrutację, gdy szkoła nie posiada ustalonego obwodu, nabór zaś dotyczy około 10-15 uczniów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Osoby kontrolujące placówkę, z organu prowadzącego, zakwestionowały sposób wprowadzania zmian do regulaminów. Zostałyśmy pouczone, że każdy aneks do regulaminu musi być wprowadzony zarządzeniem zmieniającym zarządzenie poprzednie. Czy ta zasada jest uregulowana jakimś przepisem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe