Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?
Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przyznają jednostce budżetowej osobowości prawnej, musi ona – niejako pośrednio – korzystać z osobowości prawnej podmiotu, który ją utworzył, czyli w przypadku jednostki będącej szkołą – z osobowości prawnej organu prowadzącego. Tylko w ten sposób szkoła lub placówka może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym. Brak osobowości prawnej powoduje także, że szkole nie przysługuje prawo własności, dysponuje jednak ona mieniem przekazanym jej w zarząd.
Wyposażenie szkoły w nieruchomości polega na oddaniu jej nieruchomości w trwały zarząd.
Szkoła ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.
Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Pomieszczenie powinno więc zostać oddane w najem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z art. 659 i następnymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zakres prac o następującej treści można zakwalifikować do umów o dzieło: „posadzenie drzewek na placu przedszkolnym; ułożenie kostki brukowej na części placu zabaw; naprawa ogrodzenia i sprzętu na placu zabaw; przeprowadzenie warsztatów ceramicznych (jednorazowo); wykonanie i montaż szafy do przedszkola” Jakie są inne przykłady z zakresu umowy o dzieło w placówce oświatowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jetem dyrektorem szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie, szkoła świetnie sobie radzi, czy gmina może przejąć naszą szkołę w związku ze zmianami, wchodzącymi od 1.09.2017.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zbliża się strajk nauczycieli. Kiedy, kogo i w jakiej formie należy o tym powiadomić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ulgi podatkowej pracowników otrzymujących świadczenie z ZFŚS, a zatrudnionych w kilku zakładach pracy. Które z poniższych postępowań jest prawidłowe?
Czy mamy obowiązek (lub też prawo) żądać od pracownika podawania danych o wysokości pobieranych świadczeń u innych pracodawców z ZFŚS w celu ustalenia jaka część ulgi podatkowej została tam wykorzystana i uwzględnienia tej informacji przy opodatkowaniu świadczeń wypłacanych przez nas?
Czy każdy pracodawca stosuje swój limit, a pracownik w rozliczeniu rocznym rozlicza się z podatku i ewentualnie dopłaca różnicę, jeśli w ciągu roku okazało się, że pobrał świadczenia na kwotę przekraczającą ulgę podatkową?
Inne Przeczytaj odpowiedź - Czy rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje również szkoły dla dorosłych ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe