Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel może zostać zatrudniony w szkole podstawowej na stanowisku wychowawca świetlicy od 2 października 2023 r.? Posiada wykształcenie: stosunki międzynarodowe w specjalności gospodarka światowa i biznes międzynarodowy (licencjat), zarządzanie w specjalności psychologia w zarządzaniu (magister), doradztwo zawodowe i edukacyjne (studia podyplomowe). Jeżeli chodzi o przygotowanie pedagogiczne nauczyciel jest w trakcie studiów podyplomowych na kierunku „przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej”. Czy może rozpocząć przygotowanie do zawodu nauczyciela?
Z informacji o posiadanych ukończonych studiach i uzyskanym wykształceniu wynika, że osoba wymieniona w pytaniu nie posiada kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela przedmiotu, a także nauczyciela wychowawcy świetlicy w szkole podstawowej, nie posiada także przygotowania pedagogicznego.
Zgodnie z § 25 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która:
1) ukończyła studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:
a) na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki odpowiadającym prowadzonym zajęciom w świetlicy, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom w świetlicy i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) na kierunku lub w zakresie innym niż określone w lit. a) i b) i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom w świetlicy lub
2) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej (minimum studia I stopnia – licencjat) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom w świetlicy i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej na dowolnym kierunku (dowolnej specjalności) (minimum studia I stopnia – licencjat) i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom, lub
4) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej, w której jest prowadzona świetlica szkolna.
Z uwagi na powyższe osoba bez wymaganych kwalifikacji nie powinna zostać zatrudniona na stanowisku nauczyciela w szkole podstawowej poza przypadkiem określonym w art. 15 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) za zgodą kuratora oświaty jako osoby niebędącej nauczycielem, posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć - zatrudnia się ją na zasadach określonych w ustawie Kodeks pracy (umowa o pracę), z tym że do tej osoby stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się jej wynagrodzenie nie wyższe niż 184% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
Jako osoba nie będąca nauczycielem nie rozpoczyna przygotowania do zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przygotowuję arkusz organizacyjny, VI klasa jest oddziałem integracyjnym (4 uczniów z orzeczeniami). Na jakich przedmiotach powinnam podzielić klasę VII na grupy? W obecnej VI klasie jest podział na j. angielskim i informatyce. Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy tworząc protokół, protokolant musi go skończyć w ciągu 7 dni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który ma nauczanie indywidualne z włączeniem do klasy należy wpisywać nieobecności na lekcjach, z których jest zwolniony, a klasa ma wciąż zajęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor sprawdzając 24 czerwca dokumentację wychowawcy kl.III, w tym dziennik i dokument zawierający ilość godzin danego przedmiotu zrealizowanych w cyklu trzyletnim zobaczył, że nauczyciel historii wykazał jako zrealizowane 188 godzin tego przedmiotu. Jakie kroki wobec nauczyciela powinien podjąć dyrektor? Jest już oczywiście po radzie klasyfikacyjnej. Nauczyciele na radzie w kwietniu otrzymali informację przypominającą o monitorowaniu ilości godzin. W razie zagrożenia braku wymaganych godzin, mieli zgłosić dyrektorowi, aby sytuację naprawić. Informacja wisiała także w pokoju nauczycielskim. Istnieje podejrzenie, że nauczyciel nawet nie wie ile wynosi minimum godzin z jego przedmiotu, skoro tak wykazał i potwierdził własnoręcznym podpisem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe