Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy tworząc protokół, protokolant musi go skończyć w ciągu 7 dni?
Przepis art. 43 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., obliguje do protokołowania zebrań rady pedagogicznej, nie określając zawartości, zasad i sposobów jego prowadzenia. Artykuł 43 ust. 2 u.s.o. stanowi, iż rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. W szczególności powinien on zawierać postanowienia określające m.in. zasady protokołowania zebrań rady pedagogicznej (w tym zasady i tryb wnoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz uwag do zastrzeżeń). Zatem w przypadku konkretnej szkoły zapisy regulaminu rady pedagogicznej są punktem odniesienia w związku z zaistniałą sytuacją opisaną w pytaniu. Nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi, nie znając treści regulaminu w zakresie protokołowania posiedzeń. Generalnie na kolejnym posiedzeniu rada decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek w protokole, a następnie po ich ewentualnym uwzględnieniu, akceptuje protokół z poprzedniego posiedzenia. W związku z tym, iż protokół z poprzedniego posiedzenia rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym posiedzeniu, przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego posiedzenia umieszcza się w protokole posiedzenia, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte. Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant. W przypadku braku w regulaminie rady pedagogicznej postanowień określających zasady i tryb wnoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz uwag do zastrzeżeń, umieszczenie zastrzeżenia w kolejnym protokole z posiedzenia rady pedagogicznej i uwag do niego (np. dyrektora) wymaga decyzji całej rady pedagogicznej. Jeżeli chodzi o kwestie sprawowania funkcji protokolanta to tutaj również należy odwołać się do postanowień regulaminu. Jeżeli jest ich brak w przedmiotowej kwestii funkcję powinien pełnić wyznaczony nauczyciel. Co oznacza, że w przypadku jego nieobecności z powodu choroby ta funkcja może być powierzona innej osobie. Jednak tutaj mają decydujące znaczenie zapisy regulaminu rady pedagogicznej. Listy obecności członków rady pedagogicznej weryfikuje się na podstawie rzeczywistego udziału w posiedzeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest maksymalna tygodniowa liczba godzin, jaką mogą mieć uczniowie w klasach LO? Dodam, że chodzi o Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych. Wiem jakie są minima tygodniowe, ale potrzebuje także informacje w sprawie maksymalnej liczby godzin, którą mogę przydzielić każdej z klas LO.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość tworzenia grup językowych pomiędzy uczniami różnych klas (tzn część uczniów z klasy I część z klasy II). Uczniowie są na podobnym poziomie językowym. Pytanie dotyczy uczniów liceum ogólnokształcącego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej zasadzie tworzy się klasy integracyjne w gimnazjum? Jaka powinna być liczebność uczniów w takich klasach?Jakie przywileje ma szkoła ze względu na taką klasę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku szkolnego wprowadziliśmy w szkole modyfikację programów nauczania polegającą na tym, że raz w miesiącu (moduł tygodniowy) uczniowie realizują podstawę programową kształcenia ogólnego ucząc się w grupach mieszanych wiekowo przy użyciu aktywnych metod pracy, szczególnie projektowych. Nadmienię również, że szkoła zadbała o wprowadzenie stosownych zapisów do Statutu Szkoły, podjęła uchwałę o wprowadzeniu takich zmian, przygotowała szczegółowy program modyfikacji. Szkoła zapewniła równy dostęp do tych zajęć wszystkim uczniom, zapewniła pomieszczenia, wykwalifikowaną kadrę, niezbędne pomoce dydaktyczne (np. mapy, książki, komputer…). Uczniowie muszą mieć kredki, papier, nożyczki, klej itp. … zaproponowano rodzicom, żeby wpłacali pieniądze na ten cel 10 zł miesięcznie i szkołą zakupi wszystkie materiały do zajęć. Jeśli rodzic nie będzie chciał to nie musi, może na dane zajęcia przynosić to co trzeba. Jeden z rodziców złożył skargę w KO podważając działania szkoły. KO uznało działania szkoły jako działania o znamionach innowacyjnych (wg nas to nie są innowacje, a modyfikacje i korzystanie z tego co w edukacji się dzieje i jest opisane w literaturze) i zaleciło wprowadzić to działanie zgodnie z rozporządzeniem MEN o innowacjach i eksperymentach ze szczególnym uwzględnieniem paragrafu 2 ustępu drugiego. Pytanie: Czy KO może narzucić szkole wdrażanie takiego działania wg tego rozporządzenia? Czy kupowanie przez dzieci przyborów do zajęć można uznać za naruszanie prawa do bezpłatnej nauki? (nożyczki, klej, papier, kredki, mazaki, składniki na sałatkę…). Czy szkoła musi prosić organ prowadzący o zgodę na swoją działalność, jeśli nie potrzebuje dodatkowych środków na dokonywane zmiany organizacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego w gimnazjach będzie obowiązywała dodatkowa godzina. Czy to oznacza, że nauczyciel będzie pracował 45 min. dodatkowo czy 60 min.? A inni pracownicy: bibliotekarz, pedagog, świetliczanka?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe