Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej. 1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ... z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ... z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły? 2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor? 3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
W publicznym zespole szkolno-przedszkolnym mogą działać trzy rady pedagogiczne – przedszkola, szkoły i zespołu albo też statut danego zespołu może postanawiać o połączeniu rad i wówczas działa jedna rada pedagogiczna zespołu, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Odpowiedzi na pytanie o sposób oznaczania w protokołach zebrań jednej lub większej liczby rad pedagogicznych należy więc poszukiwać w treści statutu konkretnego zespołu wśród postanowień wskazujących na liczbę funkcjonujących rad. Bez jego znajomości nie można odpowiedzieć na pytanie, czy w sprawach dotyczących przedszkola odbywa się zebranie rady pedagogicznej przedszkola czy rady pedagogicznej całego zespołu i analogicznie, czy w sprawach szkoły (np. klasyfikowania uczniów) zebranie odbywa rada pedagogiczna szkoły czy rada pedagogiczna zespołu. Należy więc sprawdzić, czy dany statut połączył rady pedagogiczne w jeden wspólny organ. W sprawach dotyczących zarówno przedszkola i szkoły (np. rad szkoleniowych) powinien być sporządzany jeden protokół zebrania rady zespołu, chyba że odbywanie zebrań w tym przedmiocie statut zespołu zastrzega do wyłącznej kompetencji rad przedszkola i szkoły, dla których wówczas należałoby sporządzić odrębne protokoły zebrań.
Na podstawie art. 69 ust. 3, 4 i 6 PO dyrektor przedszkola, szkoły i zespołu wchodzi w skład każdej z tych rad, gdy w danym zespole nie utworzono w statucie jednej połączonej rady zespołu. W związku z tym dyrektor jako członek rady w szczególności ma prawo głosu, które jest uwzględniane przy ustalaniu liczby oddanych głosów, a ponadto jest przewodniczącym każdej z tych rad oraz jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania. Wynika z tego, że skoro w publicznym zespole tylko dyrektor przewodniczy zebraniom rad to nie można zorganizować w tym samym czasie dwóch zebrań, które w jednej radzie poprowadzi dyrektor, a w innej – wicedyrektor; musiałyby one odbyć się w różnych terminach pod przewodnictwem dyrektora. Wicedyrektor może zastąpić dyrektora w przewodniczeniu radzie pedagogicznej jedynie w sytuacji, gdy dyrektor jest nieobecny w pracy (art. 68 ust. 9 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy opiekunem wycieczki może być pracownik spoza szkoły np. inny nauczyciel lub rodzic?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących oceniania mówiących, że sprawdzian ,test, praca klasowa jest do wglądu dla ucznia i rodzica: czy nauczyciel ma obowiązek dać uczniowi lub rodzicowi w/w prace do domu, czy jest to wygląd tylko na terenie szkoły? (podstawa prawna)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Które rozporządzenie o ramowych statutach dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej jest obecnie aktualne? W roku 2011 pojawił się projekt nowego rozporządzenia, ale nigdzie nie mogę znaleźć wersji podpisanej. Czy ten projekt już obowiązuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej sprawie:
W dniu 27.11.2013 r. poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię o uczniu uczęszczającym do kl.I naszego gimnazjum. W niniejszej opinii została stwierdzona dysleksja głęboka. Jednym ze wskazań jest zwolnienie ucznia z nauki z jednego języka obcego.
W związku z tym mam następujące pytanie:
Jak mam przeprowadzić zwolnienie ucznia z jednego języka w środku roku szkolnego, aby to było zgodne z prawem oświatowym? Jak formalnie należy to przeprowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile uczniów musi być w klasie, aby mogła funkcjonować specjalna szkoła przysposabiająca do pracy, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym? Jaki przepis to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe