Dyrektor organizatorem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej placówce

17 marca 2025 r. / 10 min. czytania

Skuteczna organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jedno z kluczowych zadań dyrektora placówki, wymagające zarówno znajomości przepisów, jak i umiejętności zarządzania zespołem specjalistów. Jak stworzyć system wsparcia dostosowany do potrzeb dzieci, nauczycieli i rodziców, by zapewnić im realną pomoc?

O tym, że placówki oświatowe nie zapewniają dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom łatwo dostępnej i zgodnej z rzeczywistym zapotrzebowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wiadomo od dawna. Potwierdzeniem tego są raporty pokontrolne kuratorów światy oraz Najwyższej Izby Kontroli, w tym ten z września 2024 r. formułujący następujące wnioski[1]: Brakuje specjalistów szkolnych, co utrudnia udzielenie bezzwłocznej i efektywnej pomocy, a wymiar i forma udzielanego wsparcia są ograniczone, także zakresem finansowania przez organ prowadzący. Niepokojącym zjawiskiem w 80% kontrolowanych szkół była niska frekwencja i częsta rezygnacja uczniów z zajęć, w szczególności zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz dydaktyczno-wyrównawczych, często ocenianych przez nich negatywnie ze względu na niedostosowanie do ich potrzeb. Współpraca pomiędzy szkołami a rodzicami dzieci wymagających opieki psychologiczno-pedagogicznej też pozostawiała wiele do życzenia. Rodzice często nie mieli zaufania do udzielanej w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W rezultacie zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznych zawarte w oipiniach i orzeczeniach nie były w pełni realizowane przez 90% kontrolowanych szkół. Kiedy rozmawiam na ten temat z dyrektorami placówek oświatowych, słyszę: Po to mam pedagoga szkolnego i specjalnego, by to ogarniali. To oni są specami od pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Od nich oczekuję, że zrobią to dobrze i zgodnie z prawem. Za każdym razem odpowiadam: Zgadza się. Oni są specjalistami od udzielania pomocy p-p. Oczywiście we współpracy z rodzicami i innymi nauczycielami, ale NIE od jej organizowania w pani/pana placówce! Mówi o tym wyraźnie prawo oświatowe. Moi rozmówcy reagują różnie. Jedni...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Już masz konto? Zaloguj się