Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam mam pytanie, czy nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania biologii może nauczać przyrody w kl IV oraz czy dziecko posiadające orzeczenie o ks zwz na sprzężenie 2 niepełnosprawności ( wykluczając autyzm) może zostać zwolnione z nauczania 2 języka obcego?
Nauczyciel, który ukończył studia na kierunku biologia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć z przyrody w szkole podstawowej. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, aby inny kierunek studiów (biologia) dawał kwalifikacje do prowadzenia zajęć, jego efekty kształcenia w zakresie iedzy i umiejętności musiałyby obejmować treści nauczanego przedmiotu (przyroda) określone w podstawie programowej (§ 3 i 4). Osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub magisterskie na kierunku biologia może uczyć przyrody jako przedmiotu uzpełniającego w dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym i dotyczasowym czteroletnim technikum (§ 3 ust. 4).
Na podstawie § 6 Rozprządzenia MEN z dnia 03.08.2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. W przypadku w/w uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel uczący w klasach I–III w szkole podstawowej ogólnodostępnej na podstawie przedstawionych poniżej ukończonych studiów posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
A co jeśli nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje czy prowadzi ten rodzaj zajęć specjalistycznych u uczniami tylko w zakresie pierwszego etapu edukacyjnego ?
Kwalifikacje nauczyciela:
Dyplom ukończenia studiów magisterskich – Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną (2001 r.) (brak suplementu; na podstawie indeksu – 20 godz. – Terapii pedagogicznej);
Ukończone Studia Podyplomowe: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika – 2003 r.).
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wygaszaniem gimnazjum, które wchodzi w skład zespoły szkół (przedszkole, szkoła podstawowa i gimnzjum) nie mam godzin w roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 dla nauczycielki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Nauczycielka przebywa na utrlopie macierzyńskim do 3 maja 2017r. oraz złożyła wniosek o urlop wychowawczy od dnia 4 maja 2017r., który otrzyma zgodnie z KN art. 67c ust. 2 do zakończenia zajęć lekcyjnych, t.j. do 23.06.2017r., gdyż ma do wykorzystania 8 tygodni urlopu wypoczynkowego. Zgodnie z art. 225 Ustawy wprowadzajacej ustawę - Prawo oświatowe wręczę jej pismo dotyczące przeniesienia w stan nieczynny. Pytanie: Czy, jeśli nie wyrazi zgody na przejście w stan nieczynny możliwe jest wręczenie jej wypowiedzenia stosunku pracy na trzy miesiące przed zakończeniem roku szkolnego, skoro będzie w tym czasie na urlopie wychowawczym? Co mam zrobić z tą Panią, gdy wróci do pracy 1 września 2017r., a nie mam dla niej godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole została oddelegowana (na podstawie pisma skierowanego do dyrektora szkoły przez wiceprezesa Zarządu Oddziału ZNP) do pracy w biurze Oddziału ZNP nauczycielka na cały etat tj. 18/18 na okres kadencji. Czy nadal jest ona członkiem Rady Pedagogicznej i czy takie oddelegowanie jest właściwe, jeżeli członkami tej organizacji są nauczyciele wszystkich szkół w gminie oraz szkół średnich podlegających starostwu powiatowemu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- O dnia 1.09.2011 r. zaszła konieczność zmiany wymiaru etatu pedagoga szkolnego. Pani Pedagog od dnia 15.11.2010 r.przebywała na zwolnieniu lekarskim,następnie urlopie macierzyńskim i wypoczynkowym (nie było możliwości wręczenia wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy) powróciła do pracy dnia 5.01.2012 r.,Kiedy należy wręczyć wypowiedzenie warunków pracy w części dotyczącej wymiaru etatu z 3/4 na 1/2 ? Czy można już teraz i po trzymiesięcznym okresie wypowiedzenia będzie obowiązywał nowy wymiar ? Czy dopiero w maju i zmiana wymiaru etatu od nowego roku szkolnego? Szkoła jest placówką feryjną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w naszej szkole 1 września 2016 r. w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Nasza szkoła była wówczas jej dodatkowym miejscem pracy, gdyż jednocześnie do 28 lutego 2017 r. znajdowała się w stanie nieczynnym w swojej macierzystej placówce.
Po zakończeniu stosunku pracy w szkole macierzystej dostarczyła do naszej szkoły świadectwo pracy za okres od 1 września 1992 r. do 28 lutego 2017 r. czyli jej staż pracy wynosił 24 lata, 5 m-cy i 27 dni.
1 września 2019 r. nauczycielka zgłosiła problem nieotrzymania nagrody jubileuszowej za 35 lat pracy, gdyż jak twierdziła, swoją pracę zawodową rozpoczęła 1 września 1984 r.
W wyniku rozmowy i analizy jej przebiegu zatrudnienia okazało się, że od początku zatrudnienia kilka razy zmieniała miejsce pracy i było to na zasadzie przeniesienia służbowego nauczyciela na mocy art. 18 KN. W związku z przeniesieniem służbowym nie dochodzi do rozwiązania stosunku pracy i dyrektor szkoły, w której nauczyciel był dotychczas zatrudniony przekazuje do szkoły, do której nauczyciel zostaje przeniesiony, akta osobowe nauczyciela. W przypadku ustania stosunku pracy, kontynuowanego w szkole do której nauczyciel został przeniesiony, szkoła ta winna wydać mu świadectwo pracy uwzględniające również okres pracy w szkole, z której nauczyciel został przeniesiony.
Stąd wniosek, że ostatni Pracodawca nie uwzględnił wszystkich okresów zatrudnienia. W chwili obecnej nauczycielka jest na etapie kompletowania dokumentów.
Czy, pomimo tego, że termin nabycia prawa do nagrody jubileuszowej minął 31 sierpnia 2019 r. należy, po dostarczeniu sprostowania świadectwa pracy, wypłacić Nauczycielce należną nagrodę jubileuszową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe