Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z epidemią koronawirusa w przedszkolu niepublicznym prowadzone są zajęcia zdalne. Czy należy wprowadzić zmiany w dokumentach organizacyjnych przedszkola? I jak tego dokonać, jeśli kadra przebywa na zasiłkach opiekuńczych na dzieci? Czy takie zmiany może wprowadzić dyrektor?
Odpowiedź jest uzależniona od dotychczasowej treści statutu konkretnego przedszkola oraz od rozwiązań przyjętych w danej placówce w związku z organizacją zdalnego nauczania. Generalnie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) nie pozostawia do uregulowania w statucie żadnych zagadnień dotyczących zdalnej pracy przedszkola. Z kolei upoważnienie dyrektora przedszkola do organizacji zdalnej nauki, we współpracy przy niektórych zagadnieniach z nauczycielami, ma oparcie w ww. rozporządzeniu, czyli w przepisach powszechnie obowiązujących, będących aktem prawnym wyższego rzędu niż statut przedszkola. Dlatego stosowanie tego rozporządzenia i przyjętych na jego podstawie rozwiązań przez przez dyrektora nie wymaga powielenia ich treści w statucie przez organ prowadzący. Jeżeli natomiast przy okazji organizacji nauki zdalnej przykładowo dyrektor chciałby powierzyć wicedyrektorowi lub nauczycielom zadania, które są przypisane do dyrektora a jednocześnie nie są wymienione w statucie w zakresie kompetencji organu lub nauczyciela, w takiej sytuacji może zachodzić konieczność zmiany statutu, gdy wicedyrektor lub nauczycie nie chce wyrazić zgody na wykonywanie czynności, które nie należą do jego dotychczasowego zakresu obowiązków. Gdyby inne wewnętrzne regulacje przedszkola niż statut zawierały inne postanowienia niż zasady nauki zdalnej określone przez dyrektora, również raczej nie powinna zachodzić konieczność ich zmiany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na terenie szkoły biblioteka może organizować kiermasz książek. Prosze o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim wieku można do szkoły dla dorosłych przyjąć słuchacza na semestr pierwszy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zespół szkół w skład, którego wchodzą zarówno szkoły dla młodzieży kształcące w trybie stacjonarnym, jak i szkoła dla dorosłych - prowadzą ewidencję słuchaczy szkoły dla dorosłych w oddzielnej księdze czy wpisują ich w tej samej księdze, co młodzież?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka oddziału przedszkolnego dla dzieci 3 i 4 letnich musi obowiązkowo mieć "pomoc nauczyciela"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe