Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
W indywidualnym programie terapeutyczno-edukacyjnym, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, należy uwzględnić formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez szkołę na rzecz ucznia. Poradnia zaleca jej wykonywanie w ramach bieżącej pracy z uczniem, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne, których zakres i wymiar należy ustalić zgodnie z indywidualnymi potrzebami konkretnego ucznia, po ich zbadaniu (§ 6 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 oraz § 3 ust. 1 i § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Takie czynności i zajęcia wobec dziecka z orzeczeniem stanowią obowiązki szkoły – nie zwalnia z nich korzystanie z terapii w poradni poza szkołą, chyba że rodzic wyraźnie nie zgodzi się na uczestnictwo w zajęciach w szkole; należy je prowadzić co do zasady indywidualnie, z tym że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne można zorganizować dla grupy do 5 uczniów, a dydaktyczno-wyrównawcze – do 8 uczniów, o ile w szkole są inni uczniowie, dla których tego typu zajęcia są prowadzone z tego samego zakresu.
W przypadku uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym uczeń będzie realizował inną podstawę programową oraz, przede wszystkim, z przewagą zajęć o innych nazwach i wymiarach niż oddział ogólnodostępny, co wynika również z odmiennego ramowego planu nauczania – załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.) oraz załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). W związku z tym na zajęciach w klasie łączonej uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym będzie mógł uczestniczyć tylko w wychowaniu fizycznym i ewentualnie w zajęciach w ramach godzin do dyspozycji dyrektora lub z religii/etyki. Niemożliwe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem, tak aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju, ponieważ nieznane są zalecenia poradni dla ucznia, jego indywidualne potrzeby, a także to, jaką treść będzie miał nowy IPET, który będzie musiał zostać opracowany po ponownej wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia.
Zajęcia wspomagające nie są organizowane dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole podstawowej (§ 10f ust. 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.). Gdyby natomiast uczeń nie uzyskał nowego orzeczenia poradni, to bierze udział tylko w zajęciach z oferty szkoły, którymi są zainteresowani rodzice i złożą w tym zakresie pisemną deklarację (§ 10g ust. 4 ww. rozporządzenia), gdy grupa międzyoddziałowa lub międzyklasowa z danych zajęć wynosi co najmniej 10 uczniów (§ 10g ust. 6 ww. rozporządzenia). Tygodniowa liczba godzin zajęć nie jest ustalana dla ucznia, ale w całej szkole nie może przekroczyć iloczynu 2 godzin i liczby oddziałów IV–VIII w szkole w SIO w dniu 31 marca 2021 r. (§ 10g ust. 9 pkt 2 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o wyjaśnienie i podanie wykładni prawnej jakie pensum obowiązuje nauczycieli pracujących w grupach dzieci 5-6 latków w przedszkolu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko otrzymało orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. W zaleceniach Poradni brak jest zapisu o indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych. Czy mimo takiego braku szkoła ma obowiązek takie zajęcia zagwarantować? Rodzona siostra tego dziecka rok wcześniej otrzymała identyczne orzeczenie, ale w zaleceniach istnieje zapis o zajęciach rewalidacyjnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły ponadgimnazjalnej. Od września tego roku szkolnego organ prowadzący polecił mi przyjąć 6 uczniów z Ukrainy. Uczniowie Ci niepełnoletni przebywają na terenie naszego kraju bez rodziców ,nie mają statusu ani uchodźców ani bliżej określonego statusu. Przyjąłem do LO ale mam wątpliwości czy jest to zgodne z prawem. Mój organ prowadzący milczy. Czy oni czyli organ nie powinni mi dać jakiejś podstawy lokalnego prawa co do zasadności realizacji przez tych Ukraińskich uczniów obowiązku nauki. Ponadto uczniowie są niepełnoletni i kto na terenie Polski pełni wobec nich rolę opiekuna prawnego. Jest na razie dobrze bo nic się złego nie stało, ale co w przypadku choroby czy wypadku. Proszę o wykładnie prawną. Zakłopotany dyrektor
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim korzystał z zaległego urlopu wypoczynkowego, który został mu udzielony do 18 września 2019 roku. Złożył podanie do dyrektora, że rezygnuje z urlopu wypoczynkowego i chce wrócić do pracy w dniu 01.09.2019 roku. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na rezygnację nauczyciela z części urlopu wypoczynkowego i jego powrót do pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe