Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń w zaleceniach dla szkoły sformułowanych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych ma wskazane zorganizowanie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Kto może prowadzić tego typu zajęcia, tzn. nauczyciel z jakimi kwalifikacjami?
Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.- dalej Rozporządzenie) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, również w formie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Z kolei § 17 ust. 1 tego samego Rozporządzenia stwierdza, że „zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć”.
Wynika z tego, że mogą to być: nauczyciele przedmiotu, wychowawcy grup wychowawczych, psychologowie, pedagodzy, pedagodzy specjalni, terapeuci z zakresu terapii pedagogicznej itd. Na dyrektorze ciąży obowiązek przydzielenia do pracy z uczniem odpowiedniego specjalisty. Powinien jednak kierować się posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami i wziąć pod uwagę ukończone formy doskonalenia, doświadczenie z zakresu stosowania różnorodnych metod aktywizujących odpowiednich do prowadzenia tego typu zajęć itd.
Rozporządzenie nie wymaga od nauczycieli specjalistycznych kwalifikacji w tym zakresie poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych.
Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej.
Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie ukończenia gimnazjum dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym musi znaleźć się informacja o udziale ucznia w projekcie oraz temat zrealizowanej pracy? Czy uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami mają obowiązek realizacji projektów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole mają trwać 45 min. Czy w przedszkolu także?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej, w której od nowego roku szkolnego tworzone są dwa oddziały przedszkolne może przyjąć dzieci czteroletnie, jeśli liczba dzieci pięcioletnich i sześcioletnich w każdym z nich nie przekracza 25 dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób słuchacz szkoły dla dorosłych w systemie zaocznym może uzupełnić brakujące godziny do 50% frekwencji
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe