Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych. Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej. Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
1) Jeśli uczeń w gimnazjum był nauczany języka angielskiego – poświadczony poziom III.0, w liceum powinien kontynuować naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym. jeżeli natomiast w gimnazjum - na poziomie III.1 to w liceum - na poziomie IV.1 w zakresie rozszerzonym, do czego obliguje załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 30 sierpnia 2012 r.
2) Poziom podstawowy oznacza naukę podstaw określonych w Rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
3) W ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego na podstawie załącznika nr 7 do rozporządzenia MEN z 7 lutego 2012 r. przeznacza się: a. na dwa języki obce nowożytne realizowane w zakresie podstawowym – w sumie 450 godzin, b. dodatkowo na język obcy nowożytny realizowany w zakresie rozszerzonym - 180 godzin.
4) Dla ucznia, który osiąga wysokie wyniki nauczania, można na zasadzie tzw. indywidualizacji nauczania zwiększyć zakres wymagań, umożliwiając mu rozwój na jego (duże) możliwości. Natomiast odwrotnie: w stosunku do ucznia posiągającego słabsze wyniki zastosować indywidualizację nauczania tak, by jemu również umożliwić rozwój na jego możliwości. Poza tym, jeśli poziom umiejętności językowych ucznia jest wysoki i potwierdzony wynikami egzaminu gimnazjalnego, to pomimo poziomu III.0 uczeń może kontynuować naukę w zakresie rozszerzonym, ponieważ zakwalifikowanie go do wyższej grupy może odbyć się na podstawie faktycznej znajomości języka.
5) Nauczyciel może dokonać zmiany grup dla uczniów, którzy mają trudności w nauce na poziomie rozszerzonym (także odwrotnie – dla uczniów osiągających wysokie wyniki na poziomie podstawowym). Podstawą takich decyzji mogą być także testy diagnozujące umiejętności językowe uczniów. Do prowadzenia diagnoz obligują nauczycieli przepisy o ocenianiu, ale również przepisy rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7.02.2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
2. Rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
3. Rozporządzenie MEN z 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 28.05.2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (ze zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 20.02.2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkól do innych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytania dotyczące zatrudnienia po wejściu w życie ustawy „ standardy ochrony małoletnich”
- czy zasady dotyczące zatrudnienia pracowników wg nowej ustawy dotyczą nowych pracowników czy starych tj zatrudnionych przed 15.02.24r.?
Kto wg standardow ochrony małoletnich opłaca zaświadczenie o niekaralności ( czy jest to obowiązek pracownika dostarczyć zaświadczenie czy pracodawca musi pozyskać czyli zapłacić za zaświadczenie o niekaralności?
Czy starzy pracownicy ( umowa przed 15.02.24) muszą przedstawić nowe zaświadczenia o niekaralności?oraz czy trzeba na nowo weryfikować ich w rejestrze przestępstw seksualnych oraz crod?
Jak traktować osoby dochodzące np. pielęgniarka. Nie jest zatrudniona w szkole jednak ma kontakt z dziećmi. Czy musi mieć niekaralność i musi być zweryfikowana w rejestrze przestępstw seksualnych?
Jak traktować osoby zatrudnione na umowę zlecenie np. sprzątaczka? Czy musi mieć niekaralność i weryfikacje w rejestrze przestępstw seksualnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zarządzenie dyrektora przedszkola w sprawie zebrania Rady Pedagogicznej powinno być na podstawie jakiej ustawy ( jaki artykuł? ustęp? punkt? Dziennik Ustaw jaki?).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń ma upośledzenie w stopniu głębokim i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Zajęcia są zalecone w orzeczeniu przez Poradnię Psychologiczną na okres 5 lat od 2012 do 2017 roku. 23 czerwca 2015 uczeń kończy 18 lat. Rodzice chcą zrezygnować z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zaleconych dla ucznia. Jaka jest procedura rezygnacji rodziców z wyżej wymienionych zajęć? Co powinni zrobić rodzice,żeby zrezygnować z zajęć-wystarczy oświadczenie rodziców-czy też zmieniające orzeczenie poradni? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu prawnego: nauczyciel zatrudniony w szkole podstawowej uzupełniał etat w gimnazjum. Od 1 września 2010 r. nauczyciel ten otrzymał ograniczenie etatu z uwagi na zmniejszenie liczby godzin w gimnazjum. Od 1 września 2012 r. dyrektor Gimnazjum nie chce, aby ten nauczyciel uzupełniał u niej ograniczony etat (daje mu tylko 5 godzin), chce zawrzeć odrębną umowę. U mnie w szkole podstawowej temu nauczycielowi pozostaje 10 godzin. Czy powinnam rozwiązać z tym nauczycielem stosunek pracy z trzymiesięcznym wypowiedzeniem i zawrzeć nową umowę, czy zawrzeć porozumienie zmieniające?
Nadmieniam, że ww nauczyciel jest zatrudniony na podstawie mianowania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną można zamknąć wyłącznie z końcem roku szkolnego i ogłaszając to min. 6 miesięcy wcześniej? Co w przypadku jeśli stan techniczny budynku zagraża bezpieczeństwu dzieci i personelu i z logicznego punktu widzenia trzeba to zrobić szybko z pominięciem art. 89 Prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe