Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń ma upośledzenie w stopniu głębokim i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Zajęcia są zalecone w orzeczeniu przez Poradnię Psychologiczną na okres 5 lat od 2012 do 2017 roku. 23 czerwca 2015 uczeń kończy 18 lat. Rodzice chcą zrezygnować z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zaleconych dla ucznia. Jaka jest procedura rezygnacji rodziców z wyżej wymienionych zajęć? Co powinni zrobić rodzice,żeby zrezygnować z zajęć-wystarczy oświadczenie rodziców-czy też zmieniające orzeczenie poradni? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Podstawa prawna udzielanej odpowiedzi:
- Art. 70 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz. U. z 1997, Nr 78, poz.483 z późn. zm.) 1. Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa.
- Ustawa z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.):
Art. 15
1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Art. 16
7. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. 2013 poz. 529)
§ 1. 2 Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Z powyższych przepisów jasno wynika, że:
1. Dla wszystkich dzieci w Polsce - zarówno pełnosprawnych, jak niepełnosprawnych - nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Po ukończeniu 18 roku życia wygasa obowiązek szkolny i obowiązek nauki, jednak nadal w przypadku uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim zachowane jest prawo do korzystania z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – do 25 roku życia. Decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do rodziców/prawnych opiekunów. Wystarczy więc, że powiadomią oni szkołę, iż w związku z ustaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki rezygnują z kontynuacji udziału ich dziecka w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Żaden przepis prawa oświatowego nie reguluje formy takiego powiadomienia. W tej sprawie należy odwołać się do zapisów w statucie szkoły, w którym winny być określone formy kontaktów z rodzicami i składania przez nich wszelkich usprawiedliwień oraz oświadczeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy aktualny stan prawny pozwala na nauczanie indywidualne w szkole dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów powinien mieć wystawioną ocenę zachowania? Jeśli tak, to czy w takim przypadku powinien uzyskać negatywną ocenę zachowania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy można zrobić nauczycielowi będącemu na urlopie zdrowotnym ocenę pracy? Nauczyciel przebywa do 26.06 na urlopie zdrowotnym, chciałabym żeby od września ten nauczyciel był wicedyrektorem, ale nie ma aktualnej oceny pracy, a ta jest potrzeba to pełnienia funkcji. Co zrobić w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dot. "13" dla nauczyciela mianowanego. Rok 2018 i jego nieobecności: 18.01.-urlop okolicznościowy, 19.02.-chorobowe, od 05.06 do 31.12.- chorobowe 100%. Z wyliczeń wynika, że nauczyciel nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia za rok 2018 (z uwagi na fakt nieprzepracowania stosownego okresu wynikającego z ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, a także tego, że chorobowe pracownika nie podlega zaliczeniu do wymaganego okresu). Czy mam rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena pracy nauczyciela wg. nowych przepisów jest obowiązkowa? I czy należny dokonywać oceny pracy co 3 lata?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe